grafikkort
Kan någon berätta vad man ska tänka på, om man ska köpa nytt grafikkort! Ska uppgradera datorn.!
Är det lätt att sätta dit eller måste man lämna in datorn?
Kan någon berätta vad man ska tänka på, om man ska köpa nytt grafikkort! Ska uppgradera datorn.!
Är det lätt att sätta dit eller måste man lämna in datorn?
Montera det är inga problem, passar bara på ett sätt så det är inte mycket som kan gå fel. Välja rätt kort däremot är lite av en djungel. Finns kort i prisklass ifrån några hundralappar till många tusenlappar.
Vad är det för skillnad på dom?
Är vissa bättre och vissa sämre eller vad går det efter?
Eftersom jag knappt vet vad ett grafikkort är, så vet jag inte vad jag ska fråga?! Det är sonen som vill uppgradera datorn och tjatar om grafikkort. WOW "laggar" säger han och det kommer bättre spel framöver som han vill spela.
Det är en liten djungel med grafikkort ja... och eftersom utvecklingen går så himlans fort bland grafikkort och även andra datordelar så blir grafikkort snabbt slöa o gamla.
Sen ska man ju oxå veta om datorn har AGP eller PCI-Express tvärsnitt.
Sen ska man ju oxå veta resten av datorn så att inte grafikkortet är "för bra" för då får man ju inte ut kraften ur grafikkortet.
Så se till att nån som vet lite mer kollar upp d där...
Skillnaden är enorm mellan grafikkort. Det skiljer på grafik-minne, GPU-hastighet, olika kretsar, olika fabrikat... mm mm mm
"Sen ska man ju oxå veta om datorn har AGP eller PCI-Express tvärsnitt"
Det räcker inte.
Fungerar full längd eller måste det vara 2/3-längd?
Fungerar full höjd eller krävs lågprofil?
Hastighet 2x 4x 6x 8x
Osv...
Exempel på kort lågprofil:
www.komplett.se/img/p/200/110566.jpg
Haha...är det svenska ni pratar..??? Hur fasiken ska en stackars ensam "tant" klara detta. Tack för länkarna iallafall:) Ska försöka läsa på och ta reda på det ni säger...fsat det var väldigt väldigt mycket.
Har du kvar kvitton, följesedel eller liknande från när du köpte datorn? Där står allt du behöver veta. Annars finns det program, tex Aida32 som analyserar och listar alla uppgifter om datorn. Men då blir det mer avancerat?
Tar du med uppgifterna om datorn ska personalen i butiken kunna hjälpa dig. Annars kan du ta med hela datorn till en butik med verkstad och få det installerat och provkört. Risken med att ta hjälp av butikspersonalen är att de lurar på dig något onödigt dyrt. Eller i absolut värsta fall, att de formaterar och installerar om operativ och sedan drivrutinerna till ditt nya grafikkort.
Det finns bra butiker och dåliga butiker, som vanligt.
Ber du dem bara kolla vad du ska ha och sedan köper det på annan plats, eller om du kommer in med ett kort och vill ha det monterat tar de ofta bra betalt för arbetet, kanske uppåt 7-800kr.
Om du köper kortet genom dem brukar de bara ta en hundring eller max två för undersökning och installation. Ibland ingår det till och med.
Tack isfjord.
När jag köpte denna datorn så lurade dom(siba) på mig en försäkring på ett par tusen.Trots att man tydligen inte behöver det, fick jag veta sen. Så nog kan dom lura på mig ett och annat.
Om datorn är en storvolymprodukt kan det vara så att de trimmat den så att nätaggregatet (det som driver alla delarna i datorn) är precis anpassat för den konfigurationen som är monterad, så man bör även hålla koll på om den orkar driva ett nytt grafikkort. Iofs så har de nya grafikkorten ofta lägre effekt förbrukning än några som är; säg 3 år gamla.
Tillverkarna av grafikkort brukar rekommendera vissa nätaggregatsstorlekar, men ofta behöver man inte så stora, för tillverkarna gör det för att dom vet inte vad du har instoppat i din dator och vill inte vara orsak till att datorn tjuvstannar för dig ifall du nog fyllt upp datorn = mer support för dem.