• lieh

Någon som har erfarenheter av Dvärgpinscher?

Vi håller på att försöka hitta en hund som passar oss.
    Först var vi inne på Jack russell men det krävde lite för mycket i motion och träning tyckte vi.

Nu har vi hittat en ny favorit, Dvärgpinscher. Någon som vill dela med sig att sitt kunnande.

• Svar på tråden Någon som har erfarenheter av Dvärgpinscher?
  • Drakfisk

En dvärgpinscher är en _mycket_ energisk liten hund. DP:n om någon är "mycket hund i liten förpackning".

Dvärgpinschern är, precis som sin större släkting pinschern, en hund som kräver en viss hundvana. Dessa hundar är som sagt ganska vilda (speciellt om man inte tränar 'avslappningsövningar') så om man gillar lugna hundar ska man nog välja en annan ras. Vissa dvärgpinschrar kan dessutom vara ganska skälliga av sig, vilket kan bli ett problem om man bor i lägenhet.

Enligt min erfarenhet går det inte att trötta ut varken en (vanlig) pinscher eller en dvärgpinscher, de vill ha hur mycket motion som helst.

Dvärgpinschern har förstås många goda egenskaper också, men dem har du/ni kanske redan läst om?

• lieh

Men då är de ju lika energiska som jack russell. Börjar bli jobbigt det här. Hittar ju inte någon som passar oss.

Vi vill ha en energisk hund (men inte extremt energisk som JR och DP verkar vara.)
    Den ska vara liten och en bra sällskapshund.

Detta var inte lätt!

Tack för hjälpen dock, drakfisk!

• Drakfisk

Det var så lite så!

Har du testat den här rasväljaren? www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php

Efter att man fått sitt resultat kan man klicka på de olika raserna och läsa mer. Kanske det kunde vara ett sätt för er att hitta en lämplig ras?

Lycka till med rasletandet!

• lieh

Jag gjorde testet och fick upp:

Mops
    Bostonterrier
    Fransk Bulldog
    Lancashire Heeler
    Bassett

Där var några hundar till men de är dessa jag fastnade för. i har pratat om de tre första innan. Men sen läste vi om dem att de fick sjukdomar lätt. Kan det stämma?

• Sinikkaa

Mitt tips, prata med dogcrazy har på FL om DP:n hon har två och hennes bror föder upp dem=)

• Gnista

Mops är en mycket trevlig ras! Energiska och sociala men kräver inte så mycket motion som tex JR. Sjukdomar är ju tyvärr ett gissel med de flesta raser som är avlade på annorlunda utseenden.

• Hallau

Kanske en dvärgschnauzer. Mycket trevlig ras. Jag har en, snart två hoppas jag. Bästa av allt, de fäller inte om man sköter pälsen ordentligt.

• Sinikkaa

Har också dvärgschnuazer en svart och en svart&silver=)  

• tesslan

Om ni varit inne på Jack Russel kanske Dansk/Svensk Gårdshund kan vara något för er.

Den är väldigt lik Jack Russeln till utseendet men har ett mycket mildare temperament. Har inte haft någon själv men träffat ett antal och det verkar vara en supermysig hund.

www.gardshund.com

• Sinikkaa

Nja.. tycker nog att gårdhund kan vara rikigt hårda de oxå.. Sambons farbrors var inte att leka med.. Kräver fast hand, mycke aktivering..

Svar på tråden Någon som har erfarenheter av Dvärgpinscher?