• kleine Hexe

Gomplatta (DS)

Logopeden tyckte idag att Jonathan (7mån) ska få en gomplatta. Gommen är för hög på not sätt. Jag har läst om gomplattor till lite äldre barn (som redan har tänder)som har nagon sorts skruv där tungan ska leka med =stimulans. Plattan han ska få är till bebisar, de ska suga på den och så ska gommen formas. Är det nagon som har erfarenheter med gomplattor?

• Svar på tråden Gomplatta (DS)
  • Mosaik

hejsan.. william fick sin gomplatta när han var nästan 2 år, och det är rätt sent.. tror ni ska vara glada ju förr destu bättre, william accepterar absolut inte sin och eftersom tänderna ploppar upp hela tiden så blir hålen för tänderna i plattan på fel ställe och för få.. i dag beslutades att vi ska vänta ett par månader så att william kan få en platta som inte behöver sugas fast i gommen utan som fästs på tänderna när de blir lite längre...
    hoppas på bättre erfarenheter för er. gomplattan e säkert en jättebra uppfinning om den bara passar och vill fastna.

kram o lycka till

• anne h

C hade en gomplatta några år, nu har han itne haft nån på ett par år.. pga att logopeden inte tycker han behöver det.. fast vi föräldrar vill och tandläkaren tycker han ska ha, liksom sp ped..

Den första gomplattan hade en pärla ingjuten som han pillade på med tungan, lärde sig stänga munnen, nu är det en mutterplatta han behöver för att "hitta" de olika ljuden.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ylvisen

Hej!

Den första plattan är den viktigast av alla säger våran logoped och ju tidigare desto bättre, det bästa, enligt henne, är om man får den vid ca halvåret. Den hjälper barnet att hålla in tungan, träna munmuskulatur och tungmuskler. Titta i mitt galleri, tror det finns någon bild på Felix första platta där. Nu är Felix 11 mån och han har haft sin andra platt i en månad ungefär. Jag resonerar så att det iaf inte blir sämre av en gomplatta så kan man få en så varför inte?

Barnet kan använda platta in ca 3 månader sen blir det för liten eftersom gommen/munenn växer. Om barnet lär sig att putta ut den så finns det ett klister som man använder till proteser och dylikt som gör att den sitter fast (det är egentligen en massa som gör att den sitter fast, inget klister dirket).

Lycka till! kram ylva

• Ylvisen

Glömde skriva att det finns tidigare trådar om detta ämne om du har tid att titta tillbaka på tidigare trådar.

Våran logoped och tandläkare säger oxå att en gomplatta kan bidra till en mer "normal" uteckling av sklettet i ansiktet.

kram ylva igen

• kleine Hexe

Tack för era svar! Jag kom på det igårkväll och tittade i tidigare tråder, där var mycket intressant att läsa. Jag tror också att det är bra att börja nu med gomplattan fast det låter inte speciell roligt att ta avtryck på en sån liten.
    Katrin

• Ylvisen

Nej, det var inte roligt att ta avtrycken till Felix första gången. Jag vet dock minst två andra barn här som gjort det utan problem. Andra gången gick lättare, de gjorde på ett annat sätt då.

kram ylva

• Lefo

Hejsan

För Linnéa har det gått mycket bra med avtrycken fast hon har fått göra två varje gång.

Linnéa tyckte inte om sina gomplattor som hon hade från början och det var ett väldigt bökande och gråtande när vi skulle sätta in dem.

Nu har Linnéa fått en ny som vi ska talträna med och den ÄLSKAR hon och varje gång jag säger gomplatta så blir hon så glad. Hon vill också sätt in den själv men det är ännu lite för svårt.
    I måndags var vi hos tandis för att kolla om den satt rätt och då skrattade hon och gapade och tandläkaren satt i och tog ut den flera gånger och Linnéa hon sjöng lilla katt och tandläkaren som hade haft en jobbig dag var så lycklig och meddelade att Linnéa hade räddat hennes måndag. 

Vår tandläkare är också mycket bra och hon pratar hela tiden med Linnéa och det hon ska meddela mig meddelar hon också för Linnéa.

/Lena

• veraeva

Hej!

Vi ska till tandläkaren nu i Mars och kolla vad de säger om gomplatta. Vår lilla skrutta kommer att vara 5 månader då och de säger att ju tidigare desto bättre.....
     Har kännt mej lite tveksam men ni verkar över lag vara positiva till det så vi får väl ge det en chans.

Var förresten på första teckenkursen idag och jag jag misstänker att Kajsa både hunnit med gomplatta, en massa tecken och har hunnit fått hyfsad koll på sitt tal innan jag ens lärt mej grunderna och fått lite fart på MITT tecknande....HIHI!

//Veronica

• suramamman

Min son ska få en gomplatta..han är nu 8 år och säger bara att han vägrar sätta in den:(
    Min son har en muskelskada/ sjukdom ( ingen diagnos än )  samt att talet är försenat..

Han pratar bättre nu men har fortfarande svårt med vissa ord/ bokstäver..
    Jag vet inte hur jag  ska få honom att använda den..
    Detta är skitjobbigt

• Röda

Vi brukade leka min- och mimlekar framför hallspegeln med gomplattan inne. Kul! Bråkade inte om hon började trycka ut den, utan lekte bara nästa gång igen.
    Jag var tveksam till gomplatta först. Ville inte hålla på att härja med mitt lilla barn i onödan. Men plattan hade stor effekt på hur hon använde tungan och munnen. Trots att vi bara hann ha den en kort tid innan bissingarna tittade fram. Nu har vi paus tills de tänder som vill komma vuxit fram och sedan provar vi en ny. Håller nog bara på med platta om det känns det lustfyllt för henne och har bra effekt.

Svar på tråden Gomplatta (DS)