• Alaay

Vad är det för fel på mej?

Jag kan inte längre äta vad jag vill. Tillexempel när det gäller stark mat, starka chips, typ chili, ingen stark mat över huvudtaget. Kan gå någon timme sen måste jag på muggen och göra nr2 och kan då vara riktigt dålig. Börjar med att jag får som magknip och det bubblar till i magen, men sen näe det är färdigt så går magknipen över, det kan hålla på så ibland någon timme och ibland räcker det med att gå på toa någon gång.

Jag måste verkligen se över vad jag stoppar i mej annars pajjar min mage totalt. Kan det vara IBS? Någon som känner igen sej?
    Behöver råd och tips...

• Svar på tråden Vad är det för fel på mej?
  • Teskedsmamman

Kan vara så enkelt som magkatarr... men kolla upp det direkt! Är det av det lite allvarligare slaget kanske du kan få bukt med det innan det går för långt...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.15) BF - 070724
  • Alaay

magkatarr vet jag hur det känns, och det är inte den smärtan, det är verkligen magknip, funderar på om det inte kan vara en början till magsår.

• OhBabylove

Du verkar veta vad för nått som du reagerar så illa på, det bästa är nog att undvika det så gott det går för att se om magknipen försvinner...annars får du nog vända dig till en läkare om det inte skulle bli bättre, vissa kan vara känslig för stark mat.
    Har det hållit på länge? Äter du regelbundet?
    Kan även jag få illa smärta som resulterar att jag måste gå på muggen, men det går i perioder...

• Teskedsmamman

Naje, låter inte som magsår... Här är symtomen på  magsår:
    www.nexium.nu/AZMagskolanTemplates/Page.aspx
    www.minmage.nu/mag_symptom.asp

Jag skulle gissa mer på att problemet sitter i tarmen... Jag har haft liknande problem som du, men för mig så upphörde problemet när jag upptäckte att jag var laktosintolerant... och det "problemet" finns i tarmen...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.15) BF - 070724
  • Alaay

Nja det har varit i några månader kanske 6 månader ungefär. så fort jag äter starkmat så ballar magen ur, men inte alltid jag blir jättedålig i magen.
    Magkniper försvinner ju så fort jag gjort nr 2, men kan komma tilbaka igen och så kan det hålla på så några gånger sen är det bra igen.

Jo jag äter regelbundet. frukost något på dan, sen vid 3 och sen äter vi mat vid 6 tiden.
    Så någelunda regelbundet är det. Kan bli dålig oxå om jag äter mycket fet mat...

usch det här är verkligen inte kul.. min sambo tycker så synd om mej...

• Alaay

jo jag kom på det. brukar bli så när jag ätit sås med mjöl i, mjök kan jag inte dricka eller ha i maten, ost kan jag abolut inte äta då får jag ont i magen. så tror det är en blandning av laktosintolerant och känslig mage för stark och fet mat. usch. men vad ska man äta för nått då?
    vi äter ju ofta stekt mat. killen min äter inte fisk eller så.

• OhBabylove

Det är nog bara att undvika sån mat då, krydda mer efter tillagning av maten så att du slipper må dåligt!
    Du får nog börja leta efter recept efter dina behov, behöver nog inte vara "äckligt" bara för att det inte är starkt och mindre fett
    Bättre en lös sås än en lös mage

• Alaay

hehe ja det har du nog rätt i
    men att det ska behöva va så här är ju inge roligt. får laga enskild mat till sambon hädanefter tror jag men han har inga problem med att krydda efteråt iaf som tur är..
    nu har det varit lugnt, har inte vart på muggen på ett par timmar nu, så hoppas det är över för denna gången. Dumma mage..

• abnocto

Så där hade jag i många år och ingen kunde säga vad det var. Till slut började jag äta glutenfritt och idag mår min mage toppen, så får läkare säga vad de vill.
    Jag lider med dig för det är inget roligt. På mig satte det sig på psyket, jag ville aldrig äta borta för hur roligt är det att springa på toa efterår.
    Försök få hjälp i tid så du slipper det.

• Alaay

Jo jag ska söka hjälp så snart som möjligt. för jag hade något grymt ont i magen, går inte att beskriva smärtan. Men efter jag tömt tarmen så blev det genast bättre. Usch det var ingen höjdare.

• abnocto

Se till att de lyssnar på dig så de verkligen hjälper för de där smärtorna var hemska.

Svar på tråden Vad är det för fel på mej?