dum fråga men hur känns en värk??
ja du när man inte har nån koll så undrar man ju. hur känns en värk i början och vart känner man den!!??
ja du när man inte har nån koll så undrar man ju. hur känns en värk i början och vart känner man den!!??
det brukar börja i ryggen å sen gå över till magen eller båda 2 samtidigt
Jag kände de första värkarna i magen, det kändes som molande mensvärk. Jag var lite osäker på om det var "riktiga" värkar i början så jag testade med att bada. För om det är förvärkar/sammandragningar så brukar de släppa om man tar ett bad.
Det gjorde det inte för mig, utan det blev ganska snabbt ingen tvekan om att det var värkar. Det gjorde ondare och ondare och sen satte sig smärtan mer i ryggslutet.
Min bm sa att där man brukar (om man brukar) ha vanlig mensvärk, där gör det ont av värkarna också. Så det är nog lite individuellt...
jag har liksom sammandragningar nu och det moler till i nedre delen av magen. och så kan det hugga lite i underlivet... kan det vara på g
som kraftig mensvärk tyckte jag, innan det blev som knivar
Hjälp! Såg precis den här tråden nu när jag själv har skrivit en fråga om förvärkar. Jag är i v.36 och idag fick jag som en riktigt ordentlig mensvärk, med ont i svanken och en molande känsla ner i ljumskarna och låren. Det kändes riktigt obehagligt. Har ni haft så kraftiga förverkar? Jag var jättekissnödig när jag fick den här känslan, kan det sätta igång förverkar? Det kanske blir ont om plats där inne?
den här tråden puffar vi på tycker jag! Alla mammor - hjälp oss!!!
monkan1: Så kände jag i söndags. Jag är också i v. 36. Jag var på hundutställning och fick fruktansvärt ont. Grät nästan när jag stod i toakön. Ont hela tiden i olika styrka. Det gjorde ont från kl 9 på morgonen tills ca kl. 15 när jag somnade hemma. När jag vaknade var det borta. Mamma sa att bäbisen antagligen fixerade sig, att det var det jag kände, och när vi var till BM i onsdags få hade bäbisen faktiskt gjort det. Nu känns det trångt i bäckenet och om jag går mycket får jag jätteont och kramp i ryggen plus att det känns som om jag är alldeles svullen vid blygdbenet. Jag vet dock inte om detta är "fixeringsvärkar" eller förvärkar. Nu gör det ju nästan bara riktigt ont när jag går mycket.
Jag hade samma smärta häromdan. ont så förbannat i ryggslutet & det strålade ut i benen o nästan ända längst ner i vaderna.. helt sjukt.
trodde att nu jäklar är ngt pågång, men det var visst bebban som fixerade sig o därför som jag hade ont =)
en värk...
uh. hur fasiken ska man beskriva det..
10 dagar sedan jag hade en värk nu..
Jag tyckte det var en baggis att föda barn, så från min sida sett så var det inget farligt alls.. värkarna är ingenting, sen när krystisarna kommer däremot, vilken jävla kraft. :)
lycka till, till alla värk-sugna kram.
kopierat från www.niomanader.se/
De första värkarna
De första sammandragningarna/förvärkarna känns ofta som intensiva menssmärtor, antingen i nedre delen av buken eller i korsryggen. De kan komma med 10 till 30 minuters mellanrum till en början, men ökar så småning om i intensitet samtidigt som de kommer tätare. Variationerna är dock stora.
En del kvinnor börjar med sammandragningar/förvärkar som kommer med 5 till 10 minuters mellanrum och som fortsätter på samma sätt genom hela öppningsskedet, andra har oregelbundna sammandragningar/förvärkar under några dagar innan de starkare, regelbundna värkarna kommer och några känner knappt sammandragningar/förvärkar alls. Ibland är sammandragningarna/förvärkarna oregelbundna hela förlossningen.
Det är lätt att förväxla sammandragningar/förvärkar med riktiga förlossningsvärkar. När förlossningsvärkarna kommer så brukar livmodern dra ihop sig rytmiskt och med regelbundna mellanrum. Kan du inte avgöra om det är riktiga födslovärkar som du upplever så är det antagligen vanliga sammandragningar/förvärkar.
Ofta pågår sammandragningarna/förvärkarna i några timmar eller mer under dagarna innan frlossningen börjar, för att sedan upphöra några timmar eller tom dagar. Det är ganska vanligt att detta pågår i ett par dagar och kan ses som om livmodern tränar inför förlossningen.
Man kan börja fundera på att ta kontakt med sin förlossningsavdelning när värkarna är smärtsamma och kommer med 5-10 min mellanrum, lite beroende på hur långt man har att åka och om man haft en snabb förlossning tidigare. Det är för det mesta inte nödvändigt att ha bråttom till sjukhuset, utan man kan försöka utnyttja tiden till att försöka vila så mycket som möjligt.
som mensvärk, men 30 ggr värre