• Polgara

Hur får jag rent badkaret?

Jo, så lyder min fråga.

Någon som har ett tips?

Det är gammalt och slitet och hade nog inte blivit rengjort på år och dar när vi flyttade in (bor i lägenhet). Hur fräscht är det?

Iallafall... jag har fortfarande inte fått rent det ordentligt.

Jag har provat med allt: spray till badrum, vim, diverse rengöringsmedel, men ingenting tar bort den gamla ingrodda smutsen... Idag provade jag tom med kaustiksoda- med resultatet att jag knappt kunde skölja ur skiten pga ångorna (har astma)... Jag har skrubbar i timmar ibland, men det hjälper inte.

Klor vågar jag inte prova för då skulle jag inte kunna andas därinne på flera dagar

Hjälp!!! Tacksam för alla förslag...

(Och föreslå inte att jag ska prata med hyresvärden för i det här huset händer inte ett skit...)

• Svar på tråden Hur får jag rent badkaret?
  • Mamma Anna

Om emaljen är borta finns det nog inte mycket annat att göra än att byta ut badkaret.
    Även om hyresvärden är kväpp så är det faktiskt sånt som borde ingå i underhållet av lägenheten. Ingrott badkar är ju skitäckligt ju!

• Polgara

Ja, men emaljen är (nog) inte borta. Den finns under, men jag får inte bort skiten över...

Tack för ditt svar.

• Katja77

Kanske du kan försöka med kalklösningsmedel? Det borde ju kunna läsa upp lite iaf...

• jebe

Skulle precis föreslå samma som Tassa....Det borde få bort kanlbeläggningen o det e oftast i den som restaen av smutsen oxå sitter fast i. Jobbade som städerska ett tag o då hade vi nåt sånt medel som hette typ "kalkbort"- o det va super!

• Polgara

Och det medlet hittar man i vanliga matbutiker?

Tack gör tipset, jag ska definitivt prova.

• Katja77

Ja, det finns på mitt lokala Ica Nära iaf så det ska inte vara svårt att hitta! Lycka till!

• jebe

Det tar bort alla fula bruna beläggningar i toaletter o sånt oxå- MEN som sagt så tar det bort kalk så man ska INTE ha det på kakel eftersom det löser upp kakelfogarna, så efter ett tags användning kan kaklet börja lossna.... Men en gång går ju bra såklart!

• Miss M

Föreslår som Tassa. Sen har jag för mig att man kan emaljera om sitt badkar själv eller ngt likande..och innan man gör det ska man rengöra det noga...så en vitvaru/badrumsbutik borde ha tips på var man kan köpa sådant rengörningsmedel...för det borde hjälpa.

• Carro

Det finns ett medel som heter tomteskut eller ngt liknande som är superbra!

När jag skulle göra rent badkaret så fyllde jag det med vatten och hällde i en massa klorin och sen fick det stå över natten..
    Efter det så använde jag tomteskur och sen var det nästan som nytt igen

• Carro

*fniss*
    menade förstås tomteskur som jag skrev i slutet och inte tomteskut som jag skrev först

Svar på tråden Hur får jag rent badkaret?