MVC-journal - får jag läsa hela?
Hej
Undrar om någon vet om man har rätt till/får läsa HELA sin journal från MVC?
Hej
Undrar om någon vet om man har rätt till/får läsa HELA sin journal från MVC?
ja visst :)
Man har ALLTID rätt att läsa ALLA sina journaler- de handlar ju om dig!
Japp, det har du....
klart du får jag hade alltid min med mej hem så jag läste vad hon hade skrivti efteråt
Jo, men när det gäller andra sjukhusjournaler vill man ibland undanhålla information som kan vara känslig för patienten. Det gäller för t ex journaler inom psykiatrin.
Så det är därför jag undrar :)
Man VILL ja, men det har man inte rätt till. Ibland kan vissa strykningar komma i fråga men det är ovanligt.
Om det är såna journaler inom psykiatrin har du också rätt att läsa. Men då är det en personal med och förklarar. Så var det för en vän i varje fall, när hon ville ta del av sin psykiatri journal.
Du kommer mest troligt få både MVC-journal och förlossningsjournal, på efterkontrollen, det har jag fått båda gångerna..
Hm. Jag skall vara lite tydligare (och ändå inte):
har fått reda på att en person (vem vet jag inte än) ringt och pratat om mig med den läkaren jag träffar på Mödravården. Jag vill så klart veta vad som sagts och vem denna är som har ringt (såvida vederbörande inte var anonym).
Grundregeln är att man har rätt att läsa sina journaler. Sedan kan det förekomma att vissa saker sekretessbeläggs för patientens skull, tex inom psykiatrin som du säger. Det kan också finnas anledning att sekretessbelägga vissa saker för andras skull, men normalfallet är att du har rätt att få ut all info de har om dig.
Du kan begära ut din journal exakt när du vill.... Jag skulle resa bort 5 veckor innan BF och bad att få ut journalen och det gick hur bra som helst...
Fråga din läkare. om personen ifråga inte varit anonym så är jag nästan säker på att du bör kunna få reda på vem det var.