• Gurkmeja

Förlossningsfilm

Jag har drygt 2 månader kvar av min graviditet och jag börjar mer och mer tänka på den stundande förlossningen som jag ser framemot. I början av januari ska jag och min man vara med i en föräldragrupp på MVC. Vi ska då bland annat få se en förlossningsfilm. Både jag och min man känner oss lite tveksamma att se filmen. Jag har lite dålig erfarenhet förlossningsfilmer...
    När jag var 9 år och gick i skolan så fick hela min klass se en film om hur det gick till att föda barn. Det var blodigt värre och mamman skrek och stöna. Efter filmen så sa min lärare att ni ska inte bry er om all smärta och blod det glömmer man när man får hålla barnet och allt är över. Jag tycker att det var lite väl grymt att vi fick se en förlossningsfilm när vi var så små! Nu har jag läst mycket böcker om hur en förlossning går till och jag räknar också med att det ska bli ett bra stöd att gå föräldrautbildningen på MVC ... men jag känner mig lite tveksam inför filmen.

Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av förlossningsfilmer?

• Svar på tråden Förlossningsfilm
  • Katja77

Jag såg en jättefin förlossningsfil som visas på föräldragruppen på den vårdcentral jag gjorde min praktik. Den var inte alls läskig. Snarare tvärt om. Jättemysig och positiv. Man fick följa två förlossningar och höra föräldrarna berätta om hur de hade upplevt förlossningen...

• Smülschen

Om det är samma förlossningsfilm som vi fick se i vår föräldrautbildning så är det ingen fara! Den är inte speciellt grafisk eller så. Allt går ganska lugnt och sansat till och det är inga blodiga närbilder eller någon som skriker alls. Jag blev bara rörd till tårar vilket många andra blev också. Man får också höra andra par som tidigare fött barn prata om sina upplevelser. Fråga bm om hur förlossningsfilmen är. Om det är den "vanliga" så är det definitivt ingen skrämselpropaganda - tvärt om!
    /S

• Sprattel

Förlossningsfilmen vi fick se, innehöll inga närbilder och det fanns inga blodiga scener. Fokuset låg på att skildra parens inbördes relation under själva förlossningsarbetet och filmen var mycket välgjord, inget skrämmande. Man fick se själva värkarbetet de genomgick tillsammans och även själva utdrivningsskedet, men det var inga närbilder och så.

Jag håller med Smülschen, fråga din BM om vilken typ av film det är. Känner ni att det är fel att se filmen, gå ut ur rummet medan de andra tittar, men närvara på resten av utbildningen.

Trots att den film vi såg var så fin, fanns vår BM till hands för dem som kände att de ändå reagerade på det de sett. Förmodligen kommer er BM att göra detsamma om ni känner behov av stöd.

Om ni känner rädsla inför förlossningen, kan ni också be er BM att remittera er till en Aurora-terapeut eller liknande, så att ni får hjälp att bearbeta detta redan innan.

/Sprattel

• kornelia

hej, jag blev väldigt illa berörd av filmen vi såg på föräldragruppen...mer pga att jag var späng än själva filmen...är iof sig väldigt rädd för att föda så jag vet inte om du ska jämföra dej med mej...

Hoppas ni får en bra föräldragrupp Kram K

Svar på tråden Förlossningsfilm