• MissLinda

Städa badrummet-tips?

Någon som har bra städa badrummet tips? Tex få bort mörka fogar på kaklet?

• Svar på tråden Städa badrummet-tips?
  • hubbe

Det undrar jag oxå men jag tror inte att man kan få bort det...

• Pyris

Jag undrar hur man får bort fläckar från kaklet...Ser ut som spår efter vatten som har runnit på kaklet. Va så när vi flyttade in. HAr försökt det mesta..svinto, vim cream..men inget tycks bita..

• Slumraren

jag brukar duscha väggen med duschen, spraya på vim, låta verka en stund och sedan gnugga väggen och speciellt fogarna med en gammal diskborste. Sen avslutar jag med att spola igen. Det blir rent och fint! Vi har klinkes på golvet och det knäskurar jag ca. 2 ggr per år. Inte så kul, men det tycker jag det är värt!

• MissLinda

Har också klinkers. Det är inte helt lätt, brukar använda tex mopp men den slits ju sönder av det hårda skrovliga golvet. När jag fick fläckar på golvet kom jag på att man kunde använda skurborste och tvättmedel för kläder.

• Bufflan

Svamp med vax som man har till att tvätta bilen, ska funka på kaklet i badrum. Har tyvärr inte provat, tar bort ränder med fönsterputs.

• sisley

Jag använder svinto till det mesta i badrummet. Det blir så rent så... Annars använder jag mest såpa och undviker starka kemikalier.

• Goona

Jag har inget tips för tråkiga fogar, men däremot ett för kromade rör, vattenblandare etc.

Efter varje dusch (nåja, inte VARJE dusch, men rätt ofta) sprutar jag lite shower-power på de kromade detaljerna och spolar sedan av med hett vatten. Det gör att allt glänser som om jag gnidit och putsat hela dagen fastän det kanske var en månad sedan jag tvättade av dem sist

• MaRiKa H

YES kör jag i badrummet, funkar sååå bra (tom med min mamma har tagit efter :)) Det finns speciell fog färg att köpa i måleributiker som man stryker på med svamp och sen när färgen torkat på fogen tvättar man kaklet. Finns att köpa i olika färger, osså jättebra!

• blueberry

Jag har ett jättebra tips som verkligen fungerar för mörka fogar!
    I vårt kök sitter gammalt (eller iallafall 20 år) gammalt kakel där fogen var nästan helt svart. Vi var på en kakelfirma och köpte fogfärg. Det finns även på Coop har jag sett. Den har en skumgummidutt på flaskan och den trycker man bara på kaklet. Efter det har torkat så tar man bort överflödet. Kan behöva göras några gånger. Jag lovar, fogarna blir kritvita (eller vad man nu har valt för färg på fogen, det finns mörkgrått, ljusgrått och vitt). Det är ganska dyrt (nån hundralapp), men väl värt det!

• Kalina

Kakel blir lättast rent om man har ett rengöringsmedel som ta bort kalk (med surt ph värde) och en svamp med grön nylon. Det använder vi som jobbar i städbranschen. Funkar bra till porslinet i badrummet också men ha en svamp med vit nylon då eftersom grön nylon kan repa porslin.

• hubbe

Om man tar en svamp med ena sidan som är lite hårdare och häller på vim och skurar på den fuktade ytan och sköljer av med vatten så går mina vattenfläckar bort i alla fall.
    Det hjälper inte om man använder en tex wettextrasa på kaklet utan där är endast svamp som gäller.

• Bebis i december

Jag brukar blanda klorin med vatten i en sprayflaska och spruta på kaklet och i fogarna. Och sewdan får det verka en stund innan jag gnuggar med en svamp och sedan sköljer. Då blir de vita och fina igen och kaklet blir rent och fint. Enda nackdelen är väl att det luktar en del samma dag.

• Pyris

Jag vaxade faktiskt varenda kakelplatta i badrummet...blev glänsande där inne..fast det enda jag inte får bort är ju fläckarna då..
    Men bilvax funkade bra...

• systernegativ

vart köper man egentligen klorin nu för tiden? har inte lyckats hitta det i en enda affär på över ett år och vi börjar verkligen bli i behov av det :/

• MissLinda

Klorin har jag köpt på Ica Kvantum eller ÖB..

• systernegativ

misslinda: åfan, då får jag väl leta lite noggrannare då :D

• vigdis

Svinto eller Vim är inte att rekomendera, ni gör repor som skiten fastnar i och resultatet blir att det blir värre och värre. Man kan köra kalkborttagande (surt) för det mesta och någon gång ibland diskmedel (basiskt) för att få bort fett... Fogarna blir snyggast med fogfärg...

• Butterfly

Har inte läst igenom hela tråden... så du kanske fått detta svar.. Men jag brukar använda kalkosan mot kalkfläckar. Kanon!

Svar på tråden Städa badrummet-tips?