• tre små troll

vad skall man undvika att äta när man ammar???

jag undrar vad man skall undvika att äta när man ammar. kommer själv ihåg sen förra gången att man skulle undvika:

NÖTTER
    VINDRUVOR
    LAKRIS
    INTE FÖR MYCKET KAFFE ELLER COCA-COLA pga koffeinet

Men jag känner på mig att jag har glömt nåt...hmm..nån som har lust att hjälpa mig?!

Önskar er samtidigt en riktigt mysig 4:e advent
    Kramizar//Tanja

• Svar på tråden vad skall man undvika att äta när man ammar???
  • Pyff

Vi fick info om att allt är okej att äta (utom insjöfisk då....), vindruvor, lök och skaldjur och sånt KAN ge bebis ont i maggen men det är ju inte säkert. Testa dig fram! Själv har jag ätit allt ovanstående och "Kotten" har inte haft ont av något........ Sen är klart att man inte ska hälla i sig koffein.............

• Marlene

man KAN äta allt utom insjöfisk men det är klart att bebisen kan reagera på nånting men det måste man prova sig fram. Det enda min son har regerat på är färskpotatis allt annat har jag kunnat äta.

• Pallas

Du kan äta allt utom samma fiskar som skall undvikas av miljögiftsskäl under graviditeten.

Det är inte så vanligt som man kanske tror att barnen reagerar med magknip på sånt man äter. Däremot är det mycket vanligt med magtrubbel i början eftersom deras tarmsystem helt enkelt inte är mogna. Märker man att de reagerar kan man prova ta bort sånt som generellt räknas som trubbelmakare, tex:

* lök
    * kål
    * broccoli
    * kolsyra
    * koffein
    * ALLT mjölkprotein

osv och se om det blir någon skillnad. Jordnötter behöver du bara undvika om ni har allergi för det i släkten. (det finns säkert mer man kan prova ta bort men jag kommer inte på vad det är)

• Pallas

Glömde säga att min lille hade mycket magtrubbel i ca 4 månader man inget berodde på det jag åt.

• Prillan73

Så här i jultider så tänk på att inte dricka julmust i mängder om du ammar....bäbis KAN vara känslig mot nåt ämne i julmust ! Jag drack en dag väldigt mycket julmust...det var fika här o fika där o mat där och jag drack julmust i mängder ! Sen var det blodslem i min dotters blöja....inte så spännande,inte massor men tillräcklickligt för att man blev rädd! Men då var hon känslig mot det där som jag inte har en aning om vad det är men som finns i julmust ! Hörde sen av andra som vart med om liknande och alla hade vi druckit julmust ! :)

• Pia74

Jag kopierar listan vi fick från BVC

*Ditt barn kan få utslag om du äter:
    jordgubbar
    choklad
    skaldjur
    apelsiner(juice)
    nötter
    nypon

*Ditt barn kan få magknip om du äter:
    ärtsoppa
    kåldolmar/-pudding
    lök
    gröna äpplen (skalet)
    nybakade bullar
    pepparkakor

*Ditt barn kan få lös avföring om du äter:
    laxermedel
    plommon
    päron
    vindruvor
    choklad
    rabarber
    apelsinjuice.

Källa Primärvården Skåne Dietisterna

• tre små troll

tack, för alla svar vad bra att ni kunde hjälpa mig att komma ihåg....

Listan som Pia74 gav var jätte bra och nu vet jag vad jag skall undvika, för lill-pojken har börjat ha magknip så jag skall testa mig fram och se om nåt kanske hjälper...

kramizar//tanja

Svar på tråden vad skall man undvika att äta när man ammar???