• Ammiz

Gipsvägg?

Lite pinsamt att erkänna min okunskap... men...

Hur sätter man upp en hylla på gipsväggar?'

Borra och plugga och skruva? (hur väljer man i så fall plugg?)
    Eller ska man använda en sådan där skruv med en utfällbar fjäder (som förmodligen heter någonting...). och då ingen plugg? (Antar att man fortfarande måste borra först).

Det är en lätt hylla som bara ska hålla uppe en eller två katter.

• Svar på tråden Gipsvägg?
  • syd

finns massor av olika lösningar bla en som är som små plåt clips som man slår in i väggen då behöver maninte borra MEN det kräver o andra sidan att man har full koll på var de ska sitta.. lättast är byggmarknad och prata med personalen är det bara en liten grej så räcker det med vanliga plugg och då kan man i nödfall borra med en syl eller liten X-mejsel

• musli

Vi har satt upp våra hyllor med expander-pluggar, sådana pluggar som breder ut sig på baksidan och fördelar vikten över en större yta. Man vet ju aldrig vad man kan vilja ha på hyllorna senare, kanske något tungt? Mina gipsväggar finns i tvättstugan enbart och på de hyllorna kommer jag att ha rengöringsmedel och lådor med tyger och annat som kan bli ganska tungt...

//heavy metal-mamma...
  • Ammiz

En följdfråga...
    Det är väl gipsvägg det är om väggen låter ihålig då man knackar på den? Kan det annars vara trävägg? Finns det ens sådana?

• Ammiz

Ja, det är väl lika bra att göra det ordentligt, så att man inte glömmer sig och ställer någonting tungt där. (Vad kan hända då? Kan hela väggen spricka?).

Vad skulle ni säga vore enklast? Att sätta upp hylla på gipsvägg eller på betongvägg?

(Har faktiskt satt upp en hatthylla själv på en betongvägg och det var rätt besvärligt med att hitta rätt pluggar plus att jag har respekt för slagborrmaskinen).

• syd

gips vägg är mycket lättare..
    och det som händer om du fäster för dåligt dvs med fel plugg förhållande till vikten är att hyllan ranlar ner och du har ett ngt större hål
    gipsankare heter den varianten av metal som breder ut sig på baksidan av gipsskivan och de tåler MYCKET
    Gipsankare kan man montera utan borrmaskin men det kräver ett speciellt handborr men en borrmaskin är inte så mycket dyrare än ett sådant plåtborr och hellst ska man ha ett special verktyg för att få gipsankaret att expandera på rätt sätt MEN det går utan
    Om man sätter vanliga elfa skenor (sådana vita där man krokar på konsoller som man sen lägger hyllplan på tex på kontor&tvättstuga osv) från golv till tak och sätter rätt gipsankare så tåler de mer än vad gipssivans infästningar mot reglarna gör dvs man kan hänga upp så mycket att skivan rasar och villminnas att då har man lastat över 400kg

• Venusmannen

Gipsankare, eller skruvankare kallas på slang för "Mollyskruv", och för att dra fast dem krävs en särskild "Mollytång".

Det är alltid en fördel att kunna träffa med skruvarna i en träregel om det går, för den har alltid bättre bärkraft.

Det kan ju också vara en tunn spånskiva istället för en gipsplatta ni har. Oavsett, så om det är ihåligt så är det "molly" (eller liknande) som gäller.

En skruv i en betongvägg, som sitter med riktigt monterad plugg har normalt mycket hög bärkraft. Betydligt högre än expandervarianter.

Lite OT, hörde jag på radion i förra veckan om en platt-Tv som var väggmonterad med sex mollyskruvar som hade ramlat ner. Väggen där den hängt hade nu ett större, fyrkantigt hål där fästet tidigare satt..

Svar på tråden Gipsvägg?