Festlig vegetarisk paj?
Ska ha fest och vill göra lite olika pajer, behöver tips på vegetariska.
Ska ha fest och vill göra lite olika pajer, behöver tips på vegetariska.
Hur pass vegertariska? Utan ägg oxå?
Vegetarisk paj (4 pers)
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 gr margarin
2 msk vatten
Fyllning:
2 gula lökar
2 msk margarin
4 tomater
2 dl riven ost
2 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
1 ägg
1 tsk Falksalt
1 krm svartpeppar
1 krm basilika
1 krm timjan
Gör så här:
Mät upp mjöl i en skål. Smula sönder margarinet i mjölet med fingertopparna. Tillsätt vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila i kylskåp ca 1 timme. Smörj en ugnssäker form. Skala och skiva löken. Fräs löken i margarinet på svag värme. Skiva tomaterna. Sätt ugnen på 225o. Riv osten och blanda den med gräddfil, creme fraiche, ägg och kryddor. Tryck ut pajdegen i formen upp på kanterna. Förgrädda pajskalet i 10 min. Sänk därefter värmen till 200o. Lägg hälften av löken i botten, sedan tomatskivorna och sist resten av löken. Häll över ostblandningen. Grädda på nedersta falsen i ca 25 min.
Servera med en god sallad.
Grekisk paj
Inlagd av: Silverdraken Inlagd: 2005-10-19
Ingredienser
Pajdeg till en form
Fyllning:
1 burk fetaost
1/2 rödlök
4-5 färska tomater
svarta oliver
Äggstanning:
4 ägg
2 dl creme fraiche
lite svertpeppar
salt
Tillagning
Sätt på ugnen
Gör pajdegen
Tryck ut pajdegen i formen och grädda den i tio minuter
Skiva tomater, skiva lök i ringar, skiva ev. oliverna
Blanda ägg, cremefraiche, salt och peppar
Lägg i fetaost, rödlök, svarta oliver och sist skivade tomater ovanpå. Häll över äggstanningen.
Grädda i ugnen på 225 grader tills den fått fin färg och äggstanningen stelnat. Ca 30 min.
Servera till en god sallad.
Perfekt till fest!
Pajdeg
3/4 dl olja
3,5 dl mjöl (gärna både vetemjöl och graham)
1 ägg
3 msk mjölk
Fyllning
2,5 dl brytbönor
250 g keso
1 medelstor lök - hackad och fräst
gröna oliver, mängd efter smak
fryst hackad spenat
lagrad ost
Blanda ihop pajdegen, tryck ut den i en pajform och förgrädda 10 min i 220 grader. Tina spenaten och blanda ihop fyllningen till en smet. Täck över med någon lagrad ost, gärna cheddar. Grädda 25-30 min i 220 grader. Avnjuts med sallad, kanske lite bröd och varför inte lite vitt vin!?!?
Hmmm de e ju ägg i båda de där två. De e därför jag undrar får de vara ägg i??? Vi han nämligen en vegetarian på jobbet och hon äter inte ägg heller
Champinjon och cashew-paj
Inlagd av: Claire Inlagd: 2005-06-05
Ingredienser
Pajdej:
100g margarin
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2-3 msk vatten
Fyllning:
200g färska champinjoner
250g broccolibuketter
1 näve cashewnötter
1 dl riven smakrik ost
Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
1 tsk pizzakrydda
Tillagning
gör paj degen och låt den vila i kylen en stund. Tryck sedan ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 225 grader, 10 minuter. Koka broccolin i lättsaltat vatten, nätt och jämt mjuka. Låt rinna av. Används fryst broccoli ska den endast tinas. Skölj och skiva champinjonerna. Blanda svamp, broccoli och nötter i pajskalet. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen och häll över. Bred ut den rivna osten överst. Grädda pajen färdig i 225 grader, ca 25 minuter.
En sallad gjord på kruksallad, avocado, lök, tomater och en dressing av rapsolja, balsamvinäger, svartpeppar, salt och vitlök är speciellt gott till
Vegetarisk currykryddad paj
8 Bitar
Pajdeg
300 g Potatis; kokt, pressad
3 dl Bovetemjöl
1 dl Sesamolja
1/2 dl Maizena
1 1/2 ts Bakpulver
1 ts Örtsalt
1 ts Körvel
3 tb Vatten; kallt
Fyllning
2 lg Äpple
1 Gul lök
1 tb Sesamolja
1 ts Curry
200 g Champinjoner
1 1/2 dl Kokta röda linser
1 1/2 dl Kokt råris; eller avoriris
1 ts Maizena
1 dl Vatten
1 1/2 dl Mellangrädde
1 ts Örtsalt
1 ts Allkrydda Svartpeppar
Dekoration
2 tb Solroskärnor
Blanda alla ingredienser till degen i en matberedare. Forma degen till en stor platt kaka. Låt vila mellan bakplåtspapper i kylskåp minst 30 minuter.
Skala och hacka äpplena och lök. Fräs dem försiktigt i olja tillsammans med curry. Rör om. Tillsätt hackade champinjoner och låt fräsa med några minuter. Sikta över maizena. Tillsätt vatten och grädde. Rör om och låt puttra ihop några minuter. Tillsätt linser och ris. Rör om och krydda.
Kavla ut degen mellan bakplåtspapper. Tryck ner och forma den i en smord pajform (spara deg till dekoration). Forma kanten med en gaffel och pricka botten. Lägg smala aluminiumremsor runt kanten så att degen inte ramlar ner. Förgrädda 10 minuter i 200°. Lägg fyllningen i pajskalet. Garnera med deg skuren i remsor. Strö över solroskärnor. Grädda i 225° ugn i 20 minuter.
Tack allihopa.
För att svara Angelzezzan: Nej, gärna ägg och mjölkprodukter (alltså inte veganisk)
Ugn 225°
Deg:
100 g grahamsmjöl
150 g keso
½ tsk salt
Fyllning:
300 g purjolök i ringar
250 g squash, tärnad
3 ägg
50 g keso
1 tsk salt
Nymalen peppar
Blanda till degen och knåda den fast, rulla ut och lägg i en smord ca 24 cm pajform. Förbaka 10 min.
Koka purjo och squash ca 2 min i lättsaltat vatten. Häll av vatnet och låt rinna av.
häll grönsakerna i pajskalet.
Blanda ägg, keso, salt och pepar med en gaffel och häll över fyllningen.
Baka i förvärmd ugn ca 30 min eller tills pajen är gyllenbun.
Tofupaj
Deg:
3 dl vetemjöl
125 g mjölkfritt margarin
2-3 msk kallt vatten
Fyllning:
1 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
300 g naturell tofu
250 g hackad spenat eller mangold
4-5 msk tomatpuré
2 msk vatten
salt
örtkryddor
3-4 tomater
3 soltorkade tomater
Blanda ihop degen och kläm ut den i en pajform. Förgrädda degen 10 minuter i 225 grader. Fräs vitlöken i olivoljan och tillsätt sedan strimlad tofu, spenat, tomatpuré, vatten och kryddor. Låt småputtra 5 minuter och häll sedan fyllningen i pajen. Gratinera med skivade tomater och solrostorkade tomater. Grädda 20 minuter i 225 grader.
Rödbetspaj med fetaost
Pajskal 1 ½ dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 75 flytande margarin, ¾ dl Kesella
Fyllning: 600 g färska rödbetor, 1 gul lök, 1 msk flytande margarin, 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 1 dl svarta oliver, 150 g grekisk fetaost, 4 ägg, 200 g matlagningsyoghurt, 1 dl mjölk, ½ dl hackad persilja
Gör så här: Hacka ihop mjöl o margarin till en grynig massa. Tillsätt Kesella o arbeta snabbt ihop degen. Kavla eller tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 minuter. Borsta o koka rödbetorna i vatten 30 - 45 minuter. Häll av vattnet o skala dem. Dela rödbetorna i bitar. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka löken. Fräs den i margarinet i en stekpanna. Rör ner rödbetorna. Krydda med salt o peppar. Grädda pajskalet cirka 10 minuter. Lägg i rödbetorna o oliverna. Mosa osten grovt. Vispa ihop ägg, yoghurt o mjölk. Rör ner ost o persilja. Häll äggstanningen i pajformen. Grädda i mitten av ugnen cirka 40 minuter.
Brysselkålspaj
Pajskal 2 ½ dl vetemjöl, 75 g flytande margarin, ¾ dl Kesella mager
Fyllning: 3 rödlökar, 500 g färsk eller fryst brysselkål, salt, svartpeppar, 2 dl matlagningsgrädde, 3 ägg, 1 dl mjölk, 3 dl riven lagrad ost
Gör så här: Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, 24cm i diameter. Nagga med en gaffel. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och grovhacka löken. Dela brysselkålen i halvor om de är stora. Fräs löken och brysselkålen i lite flytande margarin i en stor stekpanna. Krydda med salt o peppar. Häll på grädden och låt allt koka ihop cirka 3 minuter för fryst kål o cirka 5 minuter för färsk. Låt det svalna. Vispa ihop ägg, mjölk o ost. Rör ner äggblandningen i kålgrädden och häll över det i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 35 - 40 minuter. Servera med en sallad.
Grön paj m asiatisk smak
Pajskal 1 ½ dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 75 g flytande margarin, ¾ dl Kesella
Fyllning 1 liter strimlade grönsaker t ex morot, paprika, purjolök, 2 vitlöksklyftor, 2 msk olja, 1 tsk salt, 1 tsk finhackad ingefära, 1 tsk pressad citronsaft, ½ tsk sambal oelek, 4 ägg, 3 dl kokosmjölk
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Strimla grönsakerna och hacka vitlöken. Fräs grönsakerna o vitlök i olja i en stekpanna några minuter. Krydda salt, ingefära, citronsaft o sambal oelek. Lägg i grönsakerna i pajskalet. Vispa ihop ägg o kokosmjölk och häll det i pajskalet. Grädda pajen i mitten av ugnen cirka 40 minuter.
MOROTSPAJ
Pajdeg:
2 dl vetemjöl, ½ dl grahamsmjöl, 100 gr smör
3 msk vatten, 1 krm salt
Blandas!! Och tryckes ut i en pajform. Låt gärna sedan stå kallt.
Skär 500 gr morötter i tärningar. Fräs dem lite i smör och häll sedan på vatten och ev saften från en citron och låt puttra i ca 10 minuter.
Blanda i en skål 200 gr (jag brukar ta en stor ask ? tror de är på 250 gr) keso och 3 till 4 ägg + ev även en paprika (gärna röd) i tärningar. Krydda med salt och peppar (i receptet tipsar de även om curry, hackad rosmarin och färskriven ingefära .
Varva nu morötterna med kesoblandningen i pajdegen. Ibland lägger jag riven ost över, men det behövs inte.
Grädda nu i 200 grader i ca 40 minuter.
Höstlig paj
Buffé nr 9 2001, sid 34
Ingredienser
Portioner: 4
3 dl vetemjöl
50 g margarin
1 dl kesella
1 purjolök
2 palsternackor
2 morötter
2 tomater
1 msk timjan (basilika och gräslök)
3 ägg
3 dl mjölk
½ tsk salt
1 krm peppar
3 dl gratängost
Gör så här
Hacka samman vetemjöl, margarin och kesella till en deg.
Lägg den i kyl medan fyllningen förbereds. Skölj och strimla purjolök, palsternackor, morötter. Skölj och tärna tomater.
Tryck ut pajdegen i en form, ca 26 cm i diameter. Förgrädda i 225°c, ca 10 minuter.
Fördela grönsakerna i pajskalet och krydda med hackad timjan, basilika och gräslök. Vispa ihop ägg, mjölk, salt, peppar och gratängost.
Häll över äggstanningen och grädda pajen i 225°c, 25-30 minuter. Servera med grönsallad.
Lökpaj
Ingredienser
BOTTEN:
3 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin
2 vitlöksklyftor
1 tsk timjan (torkad)
1 msk tomatpuré
2-3 msk vatten
FYLLNING:
2 gula lökar (stora 200 g)
2 rödlökar (200 g)
2 msk olja
2 ägg
2 dl river ost (med stark smak)
2 krm salt
1 krm peppar
Gör så här
Blanda samman ingredienserna till bottnen i en matberedare eller direkt på arbetsbänken. Linda in degen i plastfolie och låt den ligga kallt, ca 30 min.
Klä bottnen och kanterna i en pajform med låg kant, ca 24 cm i diameter.
Förbered fyllningen. Skala lökarna och skär dem i tunna skivor. Matberedarens tunna skiva är perfekt. Fräs löken mjuk i oljan i en stekpanna. Låt den svalna.
Nagga pajbottnen. Täck kanterna med ugnsfolie och förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 10 min. Ta bort folien.
Vispa upp äggen till fyllningen. Blanda i riven ost, lök och kryddor. Häll fyllningen i pajskalet. Höj ugnsvärmen till 225°C
och grädda pajen ytterligare 15-20 min.
Servera pajen avsvalnad i bitar till en öl eller som drinktilltugg.
Paprika- och tomatpaj
Buffé nr 3 1998, sid 26
Ingredienser
Portioner: 1
1 stor tomat
½ grön paprika
1 dl riven ost
3 msk kesella
1 tsk örtsalt med vitlök
½ tsk örtkrydda
några oliver (ev)
PAJDEG:
½ dl vetemjöl
½ dl havregryn
25 g smör
4 msk kesella
Gör så här
Börja med pajdegen. Blanda mjölsorterna. Skär det kalla smöret i små bitar. Blanda med mjölet. Klicka i kesellan och rör snabbt ihop till en grynig deg. Klappa ut till en platta.
Värm ugnen till 200°C.
Dela tomaten och paprikan. Peta bort kärnorna och skär i strimlor. Riv osten grovt.
Tryck ut pajdegen i formen. Bre kesellan ovanpå. Strö över örtsalt och örtkrydda. Lägg på tomat- och paprikastrimlor samt ev oliver. Fördela osten ovanpå. Grädda i ca 25 minuter.
Strimlad vitkål, groddar och frukt är gott till.
Spenat- och kikärtspaj
Ingredienser
Portioner: 6
PAJDEG:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 msk vatten (kallt)
FYLLNING:
500 g spenat (färsk)
1 tsk salt
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja (eller rapsolja)
1 tsk gurkmeja
430 g kikärter (Garbanzo, färdigkokta)
2 ägg
1 dl matlagningsgrädde eller mjölk
1 dl mjölk
1 krm muskotnöt (riven)
salt och peppar
Gör så här
Hacka samman mjöl, matfett och vatten till degen. Låt den vila kallt en stund. Kavla därefter ut den tunt och klä en pajform med degen. Lägg en aluminiumfolieremsa runt kanten och förgrädda pajskalet i 200°C, ca 10 min. Ta bort folien.
Skölj spenaten, dra bort de grova stjälkarna och lägg spenaten i en kastrull. Strö över lite salt. Värm och låt spenaten sjunka ihop 3-4 min. Ta upp den och krama ur den mesta vätskan. Hacka spenaten.
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i oljan i en panna. Strö över gurkmejan och fräs 2-3 min. Blanda i kikärter och spenat, rör om och häll röran i pajskalet.
Vispa äggen lätt och blanda i grädde och mjölk. Krydda och häll blandningen över pajfyllningen. Ställ in pajen i 200°C i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Servera med skivade tomater.
AnnaK du e helt vild med pajjer du
Ja, jag kan bara instämma! Tack så hemskt mycket, nu har jag mest svårt att välja vilka jag ska göra... ;)
En "riktig" vegetarian äter varken ägg eller mejeriprodukter...
Så fråga vad hon äter först..