• EmmaLj

Mamma Har aggressiv cancer

Jag och min sambo bestämde oss den 4 dec  för att bli med barn. Kort därefter fick jag veta att mamma har bröstcancer och svullnad i lymfarna i armhålan. Hon opererades den 16 jan. Vi andades ut och vänstade på att höra vad metastaserna i armhålan kunde vara för nån form av cancer. Läkaren skrev tom i mammas läkarintyg att hon skulle kunna återvända till full aktivitet och arbete. Igår tis fick vi veta att hon har aggressiv lymfcancer och i samtliga 11 lymfar dom tog bort fanns detta i. Hon ska in igen för skiktröntgen och sen skelettröntgen....

Det finns bara en evighetslång väntan nu.

• Svar på tråden Mamma Har aggressiv cancer
  • Anonym (vet)

Känner med dig så oändligt mycket. Marken liksom svajar när man får ett sådant besked.
    Fick i veckan reda på att min pappas prostatacancer har återvänt.

• Jessica C S

Oj vad hemskt! *kramar om*

När jag var gravid med mitt första barn, i tredje månaden, fick vi veta att min mamma har bröstcancer, aggresiv. Så jag vet hur det känns
    Det är omtumlande och nattsvart.
    Skriv av dig massor här på familjeliv, det hjälper!

Kan tillägga att min mamma lever fortfarande, 5 år senare, men behandlingar och röntgen och biverkningar är en del av vårt liv nu. Men åh, så glad jag är för varje dag vi har vår mamma hos oss!

*Stor varm kram till dig*

• EmmaLj

Hej anonym!

Det är en helvetisk sjukdom och jag tror att man får lära sig leva med en oro om att det kan komma tillbaka eller sprida sig. Jag hoppas det går bra för din pappa! Kram

• Yrväder

Hejsan. Fy vad jobbigt!

Har ganska nyligen gått igenom det själv med min mamma. Man får sig en riktig chock. Hon fick ta bort ena bröstet o 7 lymfkörtlar var 4 var angripna. Hon hade en "galopperande cancer" sa läkarna så det kanske är nägot liknande. Nu har hon genomgått cytostatika behandling och nu 6 mån senare anser de att hon är färdigbehandlad. Hon ska på kontroller var 6:e månad men anses frisk. Så det finns alltid hopp!

Kram till dig!

• Anonym (vet)

TS: Man får på något sätt ta en dag i taget. Innan han fick cancer första gången, hade vi inga barn. Nu när det har kommit tillbaks har jag och min sambo faktiskt hunnit få ett barn. Även om vi talar om min lille pappa så känns det på något sjukt sätt lite lättare när man själv har barn. Vad jag vill säga till dig är att ni absolut ska fortsätta med "bebbeverskstaden". Livet får en annan dimension efter bebbe. Samt att man kan liksom inte gå runt och tänka så mycket som man kan när man är "själv". man har något verkligt härligt att leva för liksom!

Här är nog ett bra ställe för dig att skriva av din sorg!

• EmmaLj

Tack yrväder!

Dom sa att om den är aggressiv är den ofta snabb på att sprida sig. Tack för du ger mig lite hopp kram kram

• Yrväder

Det sa de om min mors cancer också men de lyckades iaf stoppa den.Men fy vilken jobbig tid det var. Så jag ska hålla alla tummar jag kan för att det ska gå lika bra för din mamma. Jag följde med på så många läkarbesök jag kunde för min mamma var så chockad att hon "glömde" vad läkaren sa och hörde bara det värsta hela tiden.
    Kram

• EmmaLj

Det är såhär att min relation till mamma har varit allt annat än bra. Men när vi fick beskedet om hennes bröstcancer tog jag upp all gammal skit med henne för att kunna glömma o förlåta o gå vidare. Det känns jättebra. Vi har inte blivit erbjudna nån hjälp genom detta. Ibland kan jag prata med mamma om detta men ibland säger hon att hon inte orkar tänka på det och det förstår jag. Kan inget annat än o stå och stampa...

• Yrväder

Skönt att ni kunde prata igenom allt. Mamma blev erbjuden kurator samtal men vi barn fick ingen hjälp alls men som tur var hade jag många fina vänner att prata med, men samtidigt kunde de ju inte verkligen förstå då de inte upplevt det. Min mamma hade svårt att acceptera cancern och ville inte prata så mkt om den i början. Ville ha den på avstånd.
    Hoppas verkligen att det går likabra för din mamma som det gjorde för min.

• Birgitta2

Cancer verkar ha blivit en folksjukdom numera. Och det är lika hemskt varje gång nån drabbas. Vi får hålla tummarna att din mamma fixar det här. Jag förstår att hon inte orkar prata om det, då blir det så att sjukdomen tar över, och det är nog det sämsta man kan göra. Stötta lilla mamma, och glöm inte krama henne ibland.

Och du: många har överlevt och lever fullvärdiga liv. Men vägen dit kan vara lång. Men hoppet är alltid det sista som överger en, och det enda ni skall göra är att leva fullt ut och låta er mamma göra detsamma.

Kramisar

• dexterswife

Min mamma har också lymfkörtelcancer. Eller har haft, det kan ju komma tillbaka när som helst därför går hon på 6-månaderskontroller. Hon hade bara ett utbrott som togs ned med cytostatika för 5 år sedan. Har alltså inte haft mer sedan dess. Håller tummarna för din mamma!

• EmmaLj

Tack till er alla underbara människor!Kyss

Svar på tråden Mamma Har aggressiv cancer