• Rosarin

Adopterad och laktosintolerant

Hej hej!

Jag ar adopterad fran Thailand och ar laktosintolerant.
    Jag har hort att det ar valdigt vanligt att adoptivbarn inte kan dricka mjolk for att de far ont i magen.
    Min doktor sa att jag saknar enzymet som spjalkar laktosen (mjolksockret) i magen.
    Undrar bara om det ar fler?

/Rin

• Svar på tråden Adopterad och laktosintolerant
  • Änglatrollet

Ja det är många adopterade från Asienländerna som är mest drabbade med laktosintolerans.
    Min syrra har aldrig tålt mjölkprodukter och har aldrig gillat det heller smakmässigt, kanske för att hon får ont imagen.
    Jag å andra sidan älskar allt med mjölk och har tålt det fram till för nåt år sedan, men inte längre. Jag har inte så svår intolerans, som flera andra jag känner men undviker allt iallafall, nu har jag ju vant mig med soja-och havredryck.

• MaNiMi

Är inte adopterad men både jag och min son är laktosintolleranta och vi pratade nyss med skolsköterskan på skolan om det och han sa att det är mkt mer vanligt med laktosintollerans/mjölkallergi i övr delar av världen.
    Är bara ett fåtal länder där så många tål att dricka ren komjölk på det sätt som vi gör här i Sverige. Å speciellt i vuxen ålder.
    Enligt samma sköterska så är antalet mkt större i Finland
    och är väl förmodligen därför bla Valio har kommit så mkt längre med laktosfria produkter än vad Arla lyckats med hittils.

• Maliiiiin

Jag har två kompisar som är adopterade från Indien respektive Sri Lanka och de är båda laktosintoleranta...

• listo

Det är till och med så att laktosintolerans är vanligt även bland svenskar, men många vet inte om det. Många som lider av orolig mage kan tro att det är andra saker som är knasiga, när det i själva verket handlar om laktosintolerans.

• Bibimbap

Jag läste någonstans att i de flesta asiatiska länder är runt 80% mer eller mindre laktosintoleranta, dvs det är något man förr eller senare kan förvänta sig. Vanligast är att det "börjar" någon gång i förskoleåldern eftersom den nivå ensym man fått med sen födseln då avtagit så att man får besvär.
    Sen är det generellt så att det finns ett bälte med länder upp mot norr till runt jorden där man behåller förmågan att spjälka ensymet hela livet - det gäller alltså inte bara Sverige utan också tex Canada. Finnarna är undantaget men det beror sannolikt på att dom har rötterna i samma folkgrupp som bla. ungrarna
    Redan i södra europa avtar förmåga drastiskt.

Jag har inte märkt något hos mina barn ännu, men dom är ju ganska små. Laktosintolerans är ju som tur är ganska lätt att leva med pga av alla bra ersättningsprodukter från bla. Valio och det finns ju tom tabletter att ta om man ska bort och vet att man kommer äta mycket mjölkprodukter.

• saax

Vi har inte fått det bekräftat från läkare att vår dotter (hon kommer från Kina) är laktosintolerant. Men hon klarar inte av att dricka ren mjölk utan blir då stenhård i magen. Vi ger henne laktosfrimjölk och märker stor skillnad, dock får äta mat med mjölk i, men ren mjölk ger vi inte.

• Rosarin

Jag har hort att mjolk egentligen ar bast for spadbarn och kalvar och inte ska drickas i vuxen alder men jag vet inte.

Jag har alltid haft problem med magen och fatt sa otroligt ont i magen och (ursakta) fatt diaree varje gang jag har atit mjolkprodukter.
    Forstod inte vad det var forranmin kompis (som ar sjukskoterska) bad mig testa att halla upp med mjolk helt i 1 vecka och sedan dricka ett glas.
    Jag gjorde som hon sa och fick san kramp i magen sa jag nastan svimmade. Det kandes som om kroppen gjorde vad som helst for att fa ut och bli av med det som jag inte talde. Sedan var jag fast pa toaletten en bra stund. Gick till lakaren sen och gjorde test och fick det ytterligare bekraftat.

Doktorn sa att jag kunde trana upp mig sa att jag tal laktos battre genom att utsatta mig for laktosen gradvis men jag vet inte om jag star ut med kramp i magen under nagon langre tid...

Valio funkar bra for mig ocksa men forsoker faktiskt att inte ata sa mycket mjolkprodukter.
    En kompis till mig som ar kock sa att gradde och glass borde ga battre for att ju fetare mjolkprodukter desto mindre laktos innehaller de.
    Kanner ni igen er i det eller later det helt galet?

/Rosarin :)

• Bibimbap

Rosarin,

Om man har den typ av laktosintolerans som du troligen har (ärftlig alltså) så kan du inte träna upp tåligheten eftersom du saknar ensymet som krävs. En person som har ärvt förmågan att spjälka mjölksyran kan däremot få ökad intoleras om dom gör uppehåll med mjölkprodukter under en tid och kan då träna tillbaka förmågan till spjälkning. Så det var konstigt att läkaren sa så???

Produkter som lär vara lättare att tåla är framför allt inte fetare utan syrade produkter som yoghurt eller creme fraiche. Ta tex i arabvärlden där laktosintolerans är vanligt - där är också yohurtprodukter vanliga

• Rosarin

Aha, dar gick det upp ett ljus! :)

Jag har lyckats ata en glass utan att fa ont i magen faktiskt och det var ljuvligt!!! Har saknat glass sa himla lange.

Trodde jag var botad men det var jag sa klart inte...reaktionen kom bara lite senare...

Mystiskt att lakaren sa sa dar for nar jag gjorde testet fick jag forst dricka en laktosblandning och sedan tog de blodprov pa mig var 15:e min, 4ggr for att se om jag tog upp nagon laktos i blodet. Nar det var klart sa han att jag inte hade tagit upp nagon laktos alls... markligt att han anda sa att jag kunde trana upp det..
    jaja, nu ar det iaf som det ar och jag far ata igloo eller piggelin nar jag vill ha glasss. oatleys havre-glass gar forresten bra den med. :)

• karres

Mina två älsta barn har en pappa som är adopterad ifrån Palestina. Han är laktosintolrant och även våra barn. En läkare sa att det finns i generna eftersom man tydligen inte dricker mjölk på samma vis är som i Sverige. Kroppen slutar tydligen med de funktioner som inte är behövliga för miljön. I detta fall att tillverka enzymet laktas. Vet inte om det är sant men den förklaringen fick vi. Det verkar iallafall som att man är olika känslig. Sonen kan dricka mjölk med oboypulver i men inte enbart mjölk. Dottern kan knappt inta några mjölkprodukter alls.

Svar på tråden Adopterad och laktosintolerant