• Ankissen

Svullet öga - vad göra?

Jag har fått en vagel i ena ögat (tror jag i allafall), vilket har lett till att större delen av ögat har svullnat upp under natten. Jag antar att det går tillbaka under dagen, men finns det något sätt att skynda på det hela? Jag har inga tepåsar (men löste!) och ingen gurka hemma. Där rök de två sätt jag var bekant med...

• Svar på tråden Svullet öga - vad göra?
  • jojja

Lite saliv på en vagel är det husmorsknep min mor gav till mig... Alltså ta lite spott på fingret och smeta på vageln... Funkar för mig iaf!

• gealach

Jojja ---> Kul att höra att det finns fler som använder sig av det. Min mormor lärde mig det, men så fort man försöker föra det vidare till någon får man höra "Gud, vad äckligt!"

• Ankissen

Hihi, ja, lite äckligt låter det... Finns det inte en massa bakterier i salivet som kommer in i ögat då?

• gealach

Ankissen ---> Ingen aning, men det kommer ju från dig själv, så det borde ju inte vara så farligt. För mig har det alltid funkat.

• Blacklizzard

Jag fick tipset att värma en tesked i lite varmt vatten och sedan lägga med den kupade sidan mot ögonlocket, värma en stund och sen skulle jag massera lätt på vageln. Eftersom det är fett eller talg så skulle den visst smälta av värmen.
    Kanske värt ett försök iallafall.

• Slumraren

Jag klämde lite lät på min så att var och eventuell propp kom ut... svullnaden var borta på någon timme. Att klämma är inte nåt jag rekommenderar i alla fall, det gör ont plus att de flesta verkar ha svårt med att peta sig i ögonen.

• jojja

Gealach; Jo, det var en risk jag tog när jag skrev det Men, det funkar för mig iaf så... Finns ju en hel del "äckelheter" som faktiskt är rätt bra husmorsknep

• gealach

Jojja ---> Precis, och det är kul att sådana där gamla grejer lever kvar, idag är ju folk så himla känsliga med vad som är "äckligt"...

• Mamsingen

Är du säker på att det är en vagel. Mitt öga svullnade också upp under en natt, hade haft ont lite grann dan innan. Gick till läkaren och då hade jag fått in något i tårkanalen så det hade blivit en infektion. Fick en salva att smeta in var tredje timma. Blev bättre efter några dar.

• Ankissen

Näe, är egentligen inte säker på vad det är, men själva källan verkar sitta i den änden av ögan som är längst från näsan, och på nedre ögonlocket, så det känns som om en vagel är mest troligt.
    Jag ska köpa ögonsalva på apoteket i morgon och börja behandla mig.

Svar på tråden Svullet öga - vad göra?