• Lady Java

Hur gör man croissanter?

Mannen och jag har försökt göra croissanter av frysta smördegsplattor. De blir inte riktigt bra i formen - antingen för små eller för smala. Vi kavlar bara ut degplattan lite lätt, skär trianglar och rullar ihop. De blir fina, men för små. Hur får man dem sådär stora och snygga som de ser ut när man köper dem färdiga?

• Svar på tråden Hur gör man croissanter?
  • 3barnsmor35

Man köper på burk, dela, in i ugnen, klart!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • 3barnsmor35

Du rullar nog dem för hårt gissar jag...

• Lady Java

Åh,du menar Croustipâte, eller?! Det var en skojig upplevelse - degen var ju mycket större än burken...

• 3barnsmor35

Haha, ja! *poooof*

• 3barnsmor35

Lättroade *asg*

• MikkisPikkis

Hur gör man croissanter över huvudtaget...?

• Lady Java

Alltså, jag tänkte att man tar väl bara smördegsplattor, kavlar ut lite, skär trianglar som man rullar ihop...

Åh, nu kom jag på: Jag kanske har rullat dem på fel ledd. Har för mig att i Croustipâte-rullen (*fniss*) var de i trianglar liksom på höjden.

Vad tror ni?

• cleopatra2

Jag har också letat efter en lätt och god recept på croissanter,vi åt dom alltid hemma till frukost ,men sen jag bor i sverige finns der inget bageriet som säljar dom färsk på morgonen,jag bakar otroligt mycket bröd men dom här är så komplicerade(((

• AnnaK

från scratch...

Croissanter
    16 st
    Ugnstemperatur 225º

Ingredienser
    2½ dl vatten
    50 g jäst
    1 ägg
    1 tsk salt
    ca 8 dl vetemjöl eller vetemjöl special
    125 g margarin, kylskåpskallt

Pensling:
    ägg

Tillagning

Croissant betyder halvmåne. En fransk giffel bakas av smördeg som gör dem bladiga. I Frankrike börjar man gärna dagen med färska croissanter. De är godast nybakade. Frysta tinas bäst i 200°C ca 5 min.

Värm vattnet till 37°C (fingervarmt).

Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt ägg, salt och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg.

Tag upp den ojästa degen på mjölat bakbord och kavla ut den till en tunn kaka, ca 30 x 40 cm. Skär margarinet i tunna skivor med osthyvel. Lägg dem på halva degen och vik över den andra halvan. Kavla ut degen igen och vik den så att det blir 3 deglager. Kavla och vik 2­3 gånger till.

Dela degen i 2 delar. Forma dem till bullar. Kavla ut dem till tunna runda kakor, ca 30 cm i diameter. Skär varje kaka tvärsöver till 8 trekanter. Rulla ihop dem mot spetsen. Tänj lite i degen så att snibben kommer på undersidan. Lägg gifflarna på plåt, smord eller med bakplåtspapper.

Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225°C.

Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

Låt brödet svalna på galler utan bakduk

Svar på tråden Hur gör man croissanter?