Slemlösande receptfritt?
Finns det slemlösande för små barn (6-månader).
Är det i så fall receptfritt på apoteket.
Eller har ni några huskurer för hur min dotter kan få hjälp med att hosta upp slemmet?
Finns det slemlösande för små barn (6-månader).
Är det i så fall receptfritt på apoteket.
Eller har ni några huskurer för hur min dotter kan få hjälp med att hosta upp slemmet?
Sitta över ånga kanske funkar...?
Man rekomenderar inte slemlösande till barn under 2 år pga av att dom kan då få upp mkt slem och kan tom kvävas av det eftersom deras kropp inte vet hur man gör typ... hoppas det lät lite logiskt? Ligga i högläge, och näsdroppar kanske hjälper lite. Det bästa är om dom kräks eller bajsar när dom har mkt slem för då kommer det oftas med lite där.
Min son, 2 mån har massa slem i halsen & näsa, genom att få koksalt i näsan så rinner det även ner i halsen.Slemmet kommer upp som en liten kräkning. Koksalt är inte farligt!
Lycka till!
......en fortsättning på denna fråga:
Min dotter har varit snorig o hostig i över en vecka, o BVC tycker att en läkare ska titta på henne, för att isåfall kunna skriva ut något åt henne... Tyckte att det lät som att det satt längre ner...
Men jag tycker _inte_ om medicin... Koksalt funkar inte längre...
Tror ni mitt tips med ånga skulle funka...? (har ju själv inte provat det...)
Julia är oxå snorig och hostan/slemmet sitter långt ner i bröstet.
Igår duschade vi med henne ganska så varmt, vilket resulterade i att det i morse gick att suga ur (med näsfrida) otroligt mycket snor.
Prova det. Funkar säkert lika bra att sitta över ånga. Det är ju i princip samma grej...
Tack, ska genast prova!
*springer iväg med Näs-fridan i högsta hugg*
Min äldsta son har under sina första år haft falsk krupp som ofta kom när han var förkyld... Vi har sluppit många akutfärder tack vare Oleum Basileum i droppform. Vi har inte låtit honom inhalera det eller nåt sånt utan vi har satt några droppar i ett glas med varmt vatten en bit bort i rummet... Det har hjälpt jättemycket. Detta gör vi när vi är förkylda och täppta i näsan eller har "rossel".... Testa... (Oleum Basileum finns på Apoteket)
Hej Tjejer! Vill inte skrämma upp er nu, men om dom blir jättedåliga och får jättemkt slem så råder jag er att åka och kolla upp det. Vår lille son hade RS, ett förkylnings virus och fick läggas in. Han inhalerade adrenalin för att lösa upp slemmet. Nu är vi hemma och har fått amovir utskrivet som han inhalerar när det är som jobbigast för honom.
Tycker att det låter konstigt att dom skulle kunna kvävas av slemmet, speciellt när hans läkare sa att det inte finns en enda bebis som dött av just det..
hej min dotter fick oxå RS när hon var 4månader. som tur var så upptäckte dom det tidigt och det räkte med att dom skrev ut ventolin till henne så efter några dar så hade det gått över
I somras var vår son ca 8 mån och fick då en regäl förkylning, som höll i sog. Vi var hos husläkaren, som rekommenderade flytande Bricanyl till så små barn, när det blir slemmigt i halsen. Det vidgar ju och barnet får lättare att hosta upp, och lättare att andas. Funkade ganska bra, tyckte jag. Finns receptfritt.
Ta framför allt kontakt med BVC och hör med dom först. Hostmedicin rekommenderas vanligtvis inte till barn under 1 år.
Ska till BVC i morgon på 6 mänaders läkarkoll. Ska fråga honom då vad han rekommenderar.
Tack för alla svar.
Hur gick det?
Läkaren sa att det är inte så konstigt att det låter värre än vad det är på små barn när de blir förkylda med tanke på att alla deras kanaler redan är väldigt trånga.
Men han lyssnade på hennes lungor och det var ingen fara/lät normalt.
Nu håller i alla fall snoret på att rinna ut, hon har en konstant "elva" under näsan.
Jobbigt bara att inte febern vill ge med sig.
Hur länge kan de ha feber innan man ska åka in?