• SaraLisa

Barnförsäkring - nödvändig eller bara en onödig kostnad?

Hej,
    vi har två barn varav den äldsta går på förskola där hon omfattas av kommunens försäkring. Vår yngsta är hemma än så länge men kommer att börja på dagis i oktober. Hur resonerar ni andra, har ni barnförsäkringar? Om ja, vilket är det främsta skälet till att ni valt att ha separat försäkring? Är det någon som har barnförsäkring som tillägg till gruppförsäkring via jobbet? Jag tycker det verkar som att försäkring bara är bra att ha vid invaliditet och livslång sjukdom. Har jag rätt?

Sara

• Svar på tråden Barnförsäkring - nödvändig eller bara en onödig kostnad?
  • Teskedsmamman

Njae, du har fel....

Barn hittar på så mycket att de kan t ex slå sina tänder så att de permanenta tänderna blir skadade, då får man ersättning för den skadan... Det kan hända så mycket med barnen som man får ersättning för.

När lillkillen hamnade på sjukhus i 2 dagar för sin förkylningsastma så fick vi 1400 kr i ersättning för sjukhusvistelsen och akutbesöket, kalasbra för då kunde gudmor som tagit hand om storebror i 2 dygn få lite ersättning osv...

Vi har maxförsäkrat våra barn och det kommer definitivt vara värt det även om det inte händer något.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Carro1978

Jag anser som ovan.

Man kan inte försäkra sina barn för mycket!

Mamma till Rasmus 7 månad & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Essica

Scandias eller trygg hansas försäkringar ska tydligen vara de sbsolut bästa och prisvärdaste. Skulle aldrig låte min dotter bara ha försäkring typ "medlems barn" osv.. De är ganska mycket skit.

• Ercki

Jag håller med övriga. Man försäkrar ju huset, bilen mm. Barnen är ju det bästa man har så självklart ska de vara försäkrade. Vi har använt våra försäkringar 2 ggr., vid en hjärnskakning och när sonen var inlagd en natt för falsk krupp.

• sarah

Oj jag hade ångest i3 månader när vår yngsta föddes och vi inte kommit oss för med att försäkra henne.
    Jag hade aldrig vågat ha mina barn oförsäkrade.
    Nu vet jag inte exakt allt för¨säkringarna täcker men min 3 åring har hunnit med både att slå i läppen så hon har ett litet ärr (som kanske måste skönhetsopereras när hon blir äldre), slagit i framtänderna ordentligt och slagit av en halv tand.
    och det här är små grejer. Tänk om något händer så de blir handikappade på något sätt. Är de oförsäkrade då så kommer de få det tufft ekonomiskt om det tex inte kan komma u i arbetslivet.

(¸.·*♥*·.¸) Mathilda & Emma i mitt hjärta (¸.·*♥*·.¸)
  • kozzan

vi har försäkring på vår dotter pga:
    - om vi åker in på akuten får vi ersättning för det+ 400kr per dygn hon är inlagd, är bra för förlorad arb inkomst
    - om, som teskedsmamman sa, tänderna slås ut, får vi ersättning för proteser
    - om hon blir invalid, får vi ersättning att handikappsanpassa vårt hem+bil
    - om hon är sjuk mkt under en period av någon anledning får man bidrag för det. Försäkringskassan betalar bara för ett visst antal dagar per år men får hon någon sjukdom som tar lång tid att rehabilitera går försäkringen in när Fks dagar är slut+ att du får ett bidrag på 4000kr per månad efter 90 dagar.
    - vissa mediciner täcks av försäkringen som inte är reducerat via staten

det är de anledningar jag kommer på nu. vi betalar 200kr i månaden oc det är det värt

• maria81

trygg hansa är jättebra, har precis tecknat det till mina barn. det behöver ju inte bli så dyrt om amn inte väljer det dyraste alternativet, men tänk ändå, det handlar om ditt barn och kostnaden för ett år blir inte så mycket mer än ett barnbidrag....

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • sarah

För att inte prata om i fall de måste ligga på sjukhus och man vill vara där med dem...
    Vi har Skandia till våra tjejer.

(¸.·*♥*·.¸) Mathilda & Emma i mitt hjärta (¸.·*♥*·.¸)
  • Justitia

För mig är det SJÄLVKLART att ha sonen försäkrad.

• Belana

Om nu ditt barn råklar ut för en invaliditetsskada och kanske inte kan ta ett vanligt jobb, så är du självglad att du kan hjälpa dem med sin försörjning via försäkringen. För att leva på en ynklig liten sjukpension är ytterligare ett straff för den som råkat ut för något. Det är typ inga pengar alls.

Svar på tråden Barnförsäkring - nödvändig eller bara en onödig kostnad?