• woow

torr fläck på kinden...

Våran plutt är snart 4 månader och har enn torr fläck på ena kinden som är stor som en 50-öring. Han har haft den länge kanske i 2 månader.
    Först var den bara torr men nu är den jätte röd, på BVC sa hon att jag skulle smörja in den ofta vilket jag gör ca 8-10 gånger/dag. Men den vill inte försvinna. Jag har hört att det kan vara allergi om dom får torr fläckar, nån som vet?

• Svar på tråden torr fläck på kinden...
  • Soolina

Vad smörjer du med då??

• Soolina

Filip har oxå haft så, fast på båda kinderna...och på bröstkorgen...smörjde först med Repair, sen med Miniderm...och nu med Hydrokortison kräm.
    Miniderm funkade inte, Repair är väldigt bra mot just torra delar...men fick inte bort utslaget...Hydrokortisonen verkar funka bättre.

Han är strax över 3,5 månad.

Vi utreder nu om han kanske är överkänslig mot Komjälk...och om exemen försvinner så antar jag att han är det.

Fast han hade ju mer än bara på kinden så det är nog inte det som kanske är felet hos er lilla plutt.

• MammasSötnosar

Min kille har samma sak & bvc sa att jag skulle smörja honom. men det hjälper inte

• 1980 längtar

Jag har använt hydrokortison salvan på våra torra fläckar och den hjälpte Alvina massor!! Men du bör inte använda den mer än 7 dagar i sträck morgon och kväll och tänk på att vatten i salvor fryser om ni går ut och då blir det bara värre men det kanske du redan visste

• woow
    soolina  Förr smörjde jag med ACO´s hudsalva men det vart ingen skillnad, sen prövade jag miniderm men jag tyckte att den känndes så "tunn" och det hjälpte inte heller.
    Nu har jag köppt CCS hudcreame ska se om det är bra.
    På BVC sa dom också att det kunde bero på överkänslighet mot mjölk, för han var lite torr på resten av kroppen med förr. Men det har blivit bättre nu när vi smörjer in ofta. Det är bara fläcken på kinden som inte vill försvinna.
    Ger du ersättning? Jag ger NAN 2 , om dom är överkänsliga mot mjölk ska man byta mot något annat då?
    Ringde BVC idag men hon vi går till var inte där idag...

Mammas Kille samma som för oss då...vad smörjer du med?

1980 längtar köper man hydrokortison salvan på apoteket?

TACK FÖR ERA SVAR!
  • annah75

Vår dotter får lätt torra fläckar som blir röda. Efter rekommendationer från bvc så smörjer vi med mildison (en salva med lite kortison i) tills det röda har lagt sig, därefter smörjer jag hela henne flera gånger om dagen med miniderm. Funkar bra för oss...

• Frosk

Miniderm tycker jag har funkat jättebra. Man får smörja ganska ofta i början men huden tar åt sig det lättare än nåt annat jag har testat..

• Soolina

Wow...vi använde NAN 1...och har nu bytt till det mjölkfria alternativet Nutramigen som köps på Apoteket för dyra pengar Generad
    Tänka bara på att när du smörjer in din plutt så ska du använda KRÄM, INTE SALVA.
    Krämen låter huden andas medans salvan täpper till och lägger sig mera som ett lager på huden!

• woow
    Soolina  Bytte ni direkt från Nan till Nutramigen? På egen hand? Eller måste man sammråda med läkare/BVC innan man byter?
  • prijedor

min dotter hade också så, på bvc fick vi mildison kräm ,det torra fläcken ä borta nu

• Cocarola

Vår lillkille har exakt samma sak, en fläck på kinden som kommer tillbaks varje vinter när det blir torrt och kallt ute. Han har inga allergier.

Hydrokortison, receptfri från apoteket hjälper bäst, men jag vill inte använda den långvarigt eftersom huden blir så tunn, utan tar Repair istället som funkar OK.

Svar på tråden torr fläck på kinden...