• affepaffe

Goda pajer

Jag skulle vilja ha tips på goda pajer att göra. Jag fyller år på fredag och idag ska jag ha ett kalas. Jag tänkte jag skulle göra att par pajer att bjuda på. Men jag kan inte komma på några goda och bra. Jag behöver all hjälp jag kan få!!

• Svar på tråden Goda pajer
  • Julia76

Skall det vara matpajer eller efterrätt???

• Lejån

Tacopaj är gott...

Tacofärs i på pajdeg, sedan fräser man rödlök, paprika och tomater och lägger ovanpå. Ovanpå det en burk creme fraiche och riven ost. *smask* =)

• affepaffe

Julia 76: Det är matpajer jag tänker på.

• affepaffe

Lejån: Tack för tipset. Det lät inte helt fel med tacopaj!!

• Heavenly Divine

Här kommer ett jättesmarrigt recept på köttfärspaj!! Måste absolut testas

1 purjolök (+ev vitlök)
    ca 400 gr köttfärs
    2 burkar krossade tomater
    grillkrydda
    riven ost

1 ägg
    200 gr smör
    ca 2,5-3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Gör degen, ställ den i ugnen 10 min på 200 grader.
    Lägg sedan i köttfärsblandningen och låt den stå där ca 20 min till. Häll över riven
    Ost o grädda ytterligare 5 min på hög värme.

• Dino78

Jag har ett jättebra recept på köttfärspaj, där själva skalet är både lätt att göra samt oerhört gott!

skal:
    150-200 g margarin
    2½-3 dl vetemjöl
    1 krm salt
    3 dl riven ost
    1 dl vatten
    1 ägg

Bladnda margarin, mjöl och salt till en smulig deg. Tillsätt ost och vatten och blanda. Vänd ner ägget. Det är väldigt kletigt men så ska det vara! Tryck ut det i en form och förgrädda 10 minuter på 225 grader.

Fyllning
    400 g köttfärs
    1 burk chunky salsa
    1 burk creme fraiche (jag brukar ta den med chilismak, men naturell går med bra)
    1 gul lök
    1 tsk sambal oelek (kan uteslutas)
    3 vitlöksklyftor

Fräs färs med lök. Blanda i resten. Bred ut i pajskalet, täck med ost och grädda i 10-15 minuter. Servera med sallad.

• JKMNA

Testa med spenat och feta om du gillar det!
    Gör en vanlig pajdeg och förgrädda den. Sen varvar du spenat som du värmt och kryddat lite innan med salt, peppar och muskot och sen fetaost.

Sen häller du på äggstanning som du kan hitta "recept" på bland de flesta pajer. (Annars brukar mammor ha svaret på hur många ägg och hur mycket mjölk det är...;)

Sen in i ugnen! Mums!
    Man kan även testa med filodeg om man vill ha det lite annorlunda men då blir det lite mer att klippa och fixa, det beror ju på vad du känner! Kram

• Dino78

Kycklingstrimlor kryddat med curry är med gott som paj.
    Skinka är med gott.

• affepaffe

Tack tack för alla tips. Vill gärna ha fler!

• Lillstrumpa79

Jag bidrar med veggiepajen
    Blomkål & eller broccoli med mycket riven ost över, den ovan med spenat är oxå himmelsk!!

• Julia76

Det finns ju hur mycket smarrigt som helst.
    Köttfärspaj
    Tacopaj
    Ost och skinkpaj
    Grönsakspaj
    Kycklingpaj

• Peztis

Brukar steka ihop chanpinjoner, broccoli och purjo med kryddor.
    Förgrädda pajskalet, lägg i grönsakerna och slå över en blandning på mjölk, ägg och ost.

T o m de som inte gillar broccoli gillar den pajen!

• JennL

en annan variant på tacopaj:

Smördegsbotten..eller vanlig paj botten, fräs köttfärs ta i tacokrydda blanda i litge vatten, lägg i rivan morötter och strimlad vitkål. Lägg detta i paj skalet ha sedan creme fraiche ovan på och toppa med ost, när pajen nästen e klar sticker man ner nachochips i pajen (så de står upp)och gräddar någon minut se de blir varma.
    Åt denna paj idag.. suuuper gott!!

• väntar o längtar

Avokado och räkpaj: bottna med riven ost, lägg i skalade räkor och hackad avokado lite blandat, toppa med mer riven ost och häll på på äggstanning kryddad med svartpeppar, salt och dill.

Medelhavspaj: lägg i stekt kycklingfile skuren i kuber, skivad röd paprika, hackad spenat, strimlade soltorkade tomater, strimlad salami, delade svarta oliver och häll över äggstanning kryddad med svartpeppar och salt.

Ädelostpaj: bottna med lite vanlig riven ost, lägg i strimlad purjolök, kvible ädelost i mindre bitar, häll på lite jordnötter, toppa med lite vanlig riven ost och häll på äggstanning kryddad med svartpeppar och ev. lite salt (ädelosten är rätt salt i sig).

Lax och spenatpaj: bottna med riven ost (som vanligt ) lägg i hackad rökt lax delad i mindre bitar, hackad spenat, toppa med riven ost och häll på äggstanning kryddad med svartpeppar och ev. lite salt (laxen är salt).

Till alla pajer är det vanlig hederlig pajdeg som gäller - eller om man till och med köper färdiga pajskal. Förgrädda skalen först bara.

Svar på tråden Goda pajer