• Snodden

Tecken på tvillingar?

Hej!

Hur tidigt kan det synas/kännas/finnas tecken på att man väntar tvillingar? Är bara i vecka 9 och det känns som att magen växer superfort (känner mig nu lika stor som v. 18 i min första graviditet). Har dessutom sammandragningar av livmodern vilket jag har hört kan vara ett tecken. Någon som vet?

• Svar på tråden Tecken på tvillingar?
  • Wiccalina

Hej hej!

jag hade ingen aning om att jag väntade tvillingar när jag gick till läkaren i vecka 11.
    De gjorde ett UL och där fick jag se 2 små knoddar simma omkring...wow...säger jag!
    Det ända som hände innan jag fick det beskedet var att jag alltid tänkte "dom" om bebben i magen och jag o min kille skojade om att det var två eller kanske tre där inne...
    Vi fick våra munnar tystade iaf:o)
    Nu är jag ju gravid igen och väldigt orolig över att det kan vara tvillingar igen för det värker väldigt mkt i min livmoder samt att jag känner mig enormt "svullen".
    Hoppas din graviditet fortlöper utan problem, med en eller två små bebbar:o)Kram!

• Umeboshi

En del mår mer illa, en del får en outhärdlig klåda, en del växer snabbt... och en del lever i total ovisshet tills rutin-ul!

Det finns alltså inga säkra tecken att peka på som säger att det är fler än en därinne, eftersom alla visar upp olika symtom, precis som när man väntar bara en.

• Pyret05

Jag har mått bra men jag har varit otroligt anfådd när jag har promenerat och då sa min bm att man brukar bli mer anfådd vid tvillinggraviditet men jag vet inte om det stämmer och jag har även haft mycket "mensvärk" när livmodern har vidgat sig. Det bästa är nog att prata med din bm och be att få göra ett vul om hon också tycker att du är stor. Magen blir för övrigt ganska svullen i början och det brukar gå tillbaka lite.
    Lycka till med din graviditet och berätta om det var en eller två.

• Andy Pandy

Här är en till som varit/är otroligt andfådd...trappor känns som oöverstigliga berg bokstavligt talat. Magen har vuxit ganska fort de senaste veckorna (är nu i v. 17). Däremot har jag endast ökat 2-max 3 kg i vikt. Imorgon bitti skall vi på rutin UL, skall bli spännande...det var 5 veckor sedan jag kollade sist (via NUPP) och fick reda på att det var två därinne!

• Lilla skrutt

Jag hade heller ingen aning, gick knappt upp i vikt eller fick nån mage förrän efter UL i v 18 så det var DEFINITIVT en överraskning! En härlig överraskning!!

• Esterella

Jag är i v 9 nu och kan inte ligga bekvämt på mage längre, det känns lite obehagligt.
    Annars så mår jag mer illa, har redan börjat känna av symfysen, och humöret är ju inte stabilt.
    Andfådd och trött, alla vanliga symptom fast mycket värre, blä, längtar tills man börjar känna sig lite piggare och magen blir lugnare.

• Snodden

TS här...

Det var "bara" en i magen! Förmodligen har magen växt så mycket i början eftersom det inte var längesedan jag var gravid sist... Men alla ni som är blivande tvillingföräldrar, lycka till och sköt om er!

Svar på tråden Tecken på tvillingar?