• Anna Lisa

Att ge medicin med medicinspruta

Jag är irreterad på de dummma locken man får att sätta uppe på medicinflaskorna för att kunna suga ut medicinen. Det läcker ju bredvid, mkt dessutom.
    Sonen får laktulos varje morgon mot hård mage och nu när han är förkyld så blir det även alvedon med medicinspruta.

När man vänder tillbaka flaskan efter att ha sugut ut den mängd man ska ha är det ju nästan lika mkt som rinner vid sidan om.

Jag frågade på apoteket, men fick bara ett nytt likadant dåligt lock.

Hur gör ni när ni ger medicin, läcker det för er också eller delar de ut fel lock på mitt apotek?

• Svar på tråden Att ge medicin med medicinspruta
  • Veliga Mamman

Jag hällde upp lactulosen, eller annan med, i en medecin mugg eller äggkopp och tog upp det i sprutan därifrån. (Nu blandar jag lactulosen i apelsinjuicen...)

• Betty2

Jag har inte använt dem själv, men tänkte bara skriva (om du inte vet det sedan innan) att det finns olika sorters sprutor/lock (beroende på hur flaskan ser ut). Jag tror inte att det är samma sorts spruta/lock som skall användas till Laktulos-flaskan som till Alvedon-flaskan. Detta kanske du redan visste iofs, försökte bara hjälpa till med det lilla jag vet... (Om det är så att du har fått fel spruta/lock till någon av flaskorna t ex.)

• Teskedsmamman

Jag har aldrig sprillt med de där locken, jag låter sprutan sitta kvar tills jag har vänt sprutan om, och aldrig har de läckt heller

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Anna Lisa

Betty2: Jag har likadana lock till Laktulosen och Alvedonen och båda flaskorna läcker. När jag var till Apoteket så fick jag ett nytt lock som ju var likadant som de 2 jag hade.
    Jag får gå till ett annat apotek och försöka få annat sorts lock till båda flaskorna.

Teskedsmamman: Det läcker i "skarven" mellan flaskan och locket när jag har vänt flaskan rätt efter att ha sugit ut med spruta. Det läcker alltså inte när jag har flaskan upp och ned.

Svar på tråden Att ge medicin med medicinspruta