• ros72

Liten flicka föll av skötbordet -bröt lårbenet på dagis

Jag blev väldigt upprörd när jag läste tidningen i morse och tänker hur jag skulle göra om jag var den lilla flickans mamma. Personalen borde få en anmälan tycker jag. Vad tycker ni?

Har ni läst dagens Göteborgs-Posten?. Så får ni det i en förkortad version. Själva artikel finns på www.gp.se

Förskolläraren lämnade den 20 månader gamla flickan på skötbordet. Barnet föll i golvet, slog i huvudet och fick ett svårt lårbensbrott. Föräldrarna fick själva köra sitt skakande barn till Östra sjukhuset.

Efter 10 minuter efter olyckan ringer personalen mamman och berättade att dottern slagit sig i huvudet men att det inte fanns anledning till oro. En halvtimme senare ringde de igen och bad henne hämta barnet eftersom hon inte gick att trösta.

När föräldrarna kom på plats såg de hur deras dotter låg och grät samt skakade i hela kroppen. Personalen försökte lugna mamman genom att sägar "att det är mänskligt att göra misstag. " Personalen ringde aldrig efter ambulans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-01 09:39:10:
    Om ni går på GP's hemsida har ni också möjligheten att kommnentera där.

• Svar på tråden Liten flicka föll av skötbordet -bröt lårbenet på dagis
  • Bei Bei

Fruktansvärt!

"mänskligt att fela?" BAH! Flickan kanske får men för resten av livet!

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Jag har ALDRIG lämnat min dotter på skötbordet, det sitter ju i ryggmärgen att man bara inte gör det, eller?

♥ Ronja ♥
  • markattan

man kan fela....som personal är man inte gud.....MEN! man ska aldrig lämna barnet utan uppsikt vid ett skötbord!! varför såg de inte?! vad gjorde de....en anmälan tycker jag låter på sin plats...

Som personal/barnskötare har man ju ansvar för de små...alltså ser man till deras bästa och inte sitt bästa....de borde ha ringt ambulans (med tanke på att hon skakade).och inte så febrlit försökt att stryka över olyckan med att att säga "det är mänskligt att göra misstag"..

som mamma: hade jag anmält dom....utan tveka....BARNET SKALL inte ramla av skötbordet....THATS IT...

/2barns morsa

• Silverkatten06

Fy vad arg jag hade varit om det varit mitt barn! Saknar ord! Och ja, det är mänskligt att fela, men man lämnar inte ett barn på skötbordet och OM ett barn slagit sig så illa så ringer man väl för tusan ambulans först och mamman sen! Ambulansen lär ju vara snabbare än mamman!

Den personalen borde inte få jobba kvar, de har uppenbarligen inte rätt kompetens/attityd/handlingskraft för att jobba med barn!

• hobnob

Har inte läst hela artikeln med det känns som om det räcker med trådstarten.
    Usch, vad hemskt. Jag hade blivit rasande och självklart anmält personalen.
    Visst är det "mänsklig att göra misstag", men här handlar det inte om ett misstag utan om slarv.
    HUR kan man jobba med barn och inte fatta att man inte kan lämna någon på ett skötbord? Skrämmande!

• Bei Bei

Tycker så fruktansvärt SYND om barnet som fått ligga på golvet utan mamma eller pappa & ha sådana smärtor! Borde inte personalen ha insett tidigare att hon inte var ok? Stackars föräldrarna med, som inte fick vara där & trösta direkt!

♥ Ronja ♥
  • ros72

Min sammanfattning om denna incidident är att personalen är i högsta drag oduglig.

• annabu

Visst är det självklart att man kan fela! Men jag tycker personalen kunde visa lite ångest för vad som hänt! Sen som andra säger... Att inte lämna ett barn vid skötbordet är det FÖRSTA man får lära sig!
    Var det inte en pappa som hade vänt sig om ett ögonblick och barnet ramlade ner, det höll på att kosta föräldrarna vårdnaden om barnet + fängelse för pappan..?
    Tycker inte att det hade varit rättvist, men om man ser så allvarligt på det när föräldrar gör misstag varför tar man det så lätt när personal gör samma sak?

• Twinkle Little Star

Jag brukar vara ganska förlåtande mot det mesta inom förskolan eftersom jag själv gästspelat där under perioder (dvs jobbat) och vet hur stressigt och eländigt det kan vara...

MEN - det här var det värsta, är de inte riktigt kloka?!! Att lämna utan uppsikt är ju helt vansinnigt till att börja med, det borde sitta i ryggmärgen för vem som helst - och att sedan komma med de bortförklaringar som står i artikeln är ju fruktansvärt!! Jag är förvånad över att föräldrarna känner nog med tilltro för att ha flickan på samma förskola igen, själv hade jag nog aldrig mer litat på dem...

Svar på tråden Liten flicka föll av skötbordet -bröt lårbenet på dagis