• Fidget

Vi skall göra om våran källare. Hur har du gjort?

Hej!

Vi skall nu börja renovera våran källare. Den är 60 kvm och är uppdelad i två utrymmen ( plus pannrum och ett förråd ) Dels är det ett allrum som är ca 25 kvm och ett utrymme vid trappen som är ca 15 kvm.

Nu vill jag gärna ha tips från er hur ni har det i källaren. Läser massvis av inredningstidnigar, men det är sällan bilder från folks källare. Kom gärna med tips och/eller bilder!!

• Svar på tråden Vi skall göra om våran källare. Hur har du gjort?
  • Tjej 83

vår än ca 100 (med gillestuga, pannrum, 2rum, dusch, o förråd)
    vi håller på i källaren just nu. har satt upp svarta tapeter på 2väggar o vit laserat de andre två panelväggarna o taket. ska in med tv soffa bord bar o stolar,
    sen har vi en tvättstuga, o ett pannrum 2 förråd, o där finns ju det som ska va där ehhe

o en bastu dusck o toa med, sen ett rum som det står en frys i!
    den får ju inte plats nånanan stans. om man inte sätter den mittemot tvättmaskinen. eller i pannrummet? kan den stå där??

så det rummet vet vi inte ännu vad vi ska ha det till. det blir ju fuktigt från bastu o duschen så någe som inte skadas,, men de är svårt.

har ni inga ideér alls??

• Fidget

Jodå, lite ideér har vi allt. För det första skall vi antagligen lägga in heltäckningsmatta, det finns ju massa snygga sådana nu. Och så blir det genast lite varmare.

Utrymmet vi trappen ska bli bara mitt! Kommer att platsbygga ett skrivbord under trappen där jag kan sitta och jobba, sy, pyssla mm. Sedan skall vi sätta in ett jättestort akvarium som blir det första man ser när man kommer ner.

Har även funderat på att sätta in en "spis" som går på gelé, det finns jättesnygga på Asko. Ungefär där tar ideerna slut.

Såg dock ett avsnitt av Från koja till slott där de gjorde en källare som blev såå snygg. Kolla

www.tv3.se/frankojatillslott/avsnitt/avsnitt5_2.htm

• Fidget

Tjej83 - HAr du bilder på eran källare?

• SVejsan

Inreda källare...
    Kom ihåg att man anser att det finns risker med inredda källare och att man bör inreda det så att fuktproblem inte kan uppkomma. Besiktningsmännen brukar kalla det riskkonstruktion. Så har ni inte kunskap om uppregling/beläggning i golv och väggar så tycker jag ni skall kontakta en byggnadsingenjör... För säkerhets skull

• Tjej 83

hehe ja såg me de programmet de va så fint.
    nje asså de är itne klart.
    vi rev ut den gamla äckliga hemtäcknings mattan o slipade upp golvet, jättefint golv, men kallt så vi köpte mattor.
    i helgen ska sambon sätta upp golvlister o istället för taklist ska vi ha tjockt rep som de har på båtar, snyggt.

så i helgen eller ösnda är det säkert klart att möblera. hoppas på det.
    sen ska bara en rörkomakre komma o koppla med vattnet till tvättmaskinen o handfatet. sen ska det la va klart. men de är lite sega..

sen ska vi öppna för trappan ner o trappan till övervåningen men nästa år kanske.. vila lite emallan alla prodjekt.

• Tjej 83

o vi har et stort element i gillestugan med. o sambon är lackerare så han lacka den silvergrå så himla snyggt istället för vit.

• Fidget

Svejsan - det är en inredd källare, inte en "råkällare"

Vi har också äcklig heltäckningsmatta, orange som är lagd -71!! Hur fult som helst. Vi har betonggolv så det jag tror att det är bra med matta iställlet för trä, såvida man inte lägger golvvärme förstås. Våra grannar har en skitsnygg matta som är mörkgrå med vita cirklar, vill ha något liknande.

Gillade verkligen färgsättningen i programmet med orange, vitt och svart. Men det blir lite liknande i vårat sovrum som snart är klart så jag vill göra det lite annorlunda. Sovrummet blev förresten så jäkla snyggt! Skall försöka lägga upp bilder någon kväll när jag har satt upp gardiner och monterat nya fönterbrädan.

• Venusmannen

Precis som SVejsan redan varit inne på så bör man välja material i källare med omsorg med tanke på fuktrisker.

Heltäckningsmatta i en källare är ofta en olämplig lösning, då den inte låter plattan ventileras.

Ett stort akvarium bidrar ju också till att öka fuktnivån, så ni bör se till att ni har mycket god ventilation.

Det var ett inslag på senaste "PLUS" i SVT gällande "gelespisar", där man varnade för riskerna med placering liksom förgiftningsrisker vid eldning i mindre och dåligt ventilerade utrymmen.

• Fidget

Venusmannen - Min sambo är snickare, min pappa byggnadsingenjör, tro mig vi har koll på läget. Dessutom är det 3:e hemmet vi renoverar. Har även redan gjort genomgång med Anticimex.

Men tack ändå.

Svar på tråden Vi skall göra om våran källare. Hur har du gjort?