• eilema

Hur många bilder får plats på en diskett?

Måste tömma datorn på alla foton jag har, men har ingen brännare så jag kan inte få över dom på skiva.. Funderade på om det får plats bilder på disketter? Bilderna är runt 200 kb styck. Någon som vet om det funkar?

Det är en Lillebror !!! (v.26+3=95 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Hur många bilder får plats på en diskett?
  • Saker Man Ser

En diskett rymmer bara 1,4 MB, och det innebär ju i så fall att det får plats 7 bilder på varje diskett om varje bild väger 200 KB. Om jag var du skulle jag ladda upp mina bilder på typ flickr.com eller picasa.com och sedan bränna dem från en annan dator (någon kompis kanske?). För om du sparar dem på diskett så kanske du inte kommer åt bilderna igen om t.ex. din dator går sönder. Nya datorer har ju inte diskettenheter och i stort sett "ingen" använder disketter längre så då kan det bli svårt att få fram bilderna igen. Lycka till!

• magnus07

Precis som du har fått höra så är inte disketter nån bra lösning på ditt problem.
    En annan variant (förutom det du nyss fått förklarat) kan vara att packa ner bilderna i mappar och sen skicka iväg dessa via msn eller liknande till någon kompis som kan bränna ner dom till dig. Ett annat sätt kan vara att spara ner dom på en mp3-spelare som brukar rymma MYCKET mer information än vad en diskett gör.

Lycka till!

• eilema

Okej, tack för era svar. Ska se om jag har någon som har brännare som kan hjälpa mig. Annars blir det nog en jäklans massa disketter här om jag ska få ner alla mina säkert 1000 bilder på dom.

• R Franklin

Suspekt små bilder, tom min snart 10 år gamla digitalkamera ger större bildfiler än så... ? Nåja, hur som helst är nog enklast och billigast att helt enkelt köpa en DVD brännare, kostar inte ens 300:- idag.

• eilema
    R Franklin skrev 2007-02-01 11:46:04 följande:
    Suspekt små bilder, tom min snart 10 år gamla digitalkamera ger större bildfiler än så... ? Nåja, hur som helst är nog enklast och billigast att helt enkelt köpa en DVD brännare, kostar inte ens 300:- idag.
    Det är jag som ställt in den på små bilder eftersom min dator är så jädrans gammal och liten att det knappt får plats någonting på den och jag inte vill fylla den direkt med 2 bilder eller nått..
  • R Franklin

"Det är jag som ställt in den på små bilder eftersom min dator är så jädrans gammal och liten att det knappt får plats någonting på den och jag inte vill fylla den direkt med 2 bilder eller nått.."

Lite som att klippa sönder vanliga bilder för att de skall få plats i det för litet fotoalbumet... vansinne med andra ord.

Skaffar man en digitalkamera måste man oxå kalkylera med en kostnad för säker lagring, känns som stora delar av folks liv riskerar att helt försvinna om några år om folk i allmänhet inte blir bättre på att ta hand om sina digitalaminnen.

• Bei Bei

R Franklin:  Tänkte faktiskt samma sak:

Ts är du medveten om att när du förminskar dem blir det svårt att kunna framkalla dem i bra skick sedan. De kommer förmodligen vara för små för att bilderna ska bli bra. Skaffa en större HD istället.

♥ Ronja ♥
  • eilema

öööh va? Vad har det med saken att göra? Jag frågade bara om disketterna, bad inte om någons åsikt om hur fel det är att spara små bilder. Jag kan informera er om att jag HAR framkallat måånga av dessa bilder med låg upplösning och det blir precis lika fina som andra. Alla bilder jag har i mitt galleri är tagna med så låg upplösning och är så små och de syns inte på dom varken på datorn eller efter framkallning. Kameran är en billig kamera jag köpte för en tusing jag sparat ihop för att kunna fota min son. Alla har inte ekonomi för värstingdatorer, utan en som fungerar till surfning som är det enda jag gör på datorn duger gott och väl för mig.

Svar på tråden Hur många bilder får plats på en diskett?