Klorklippning??
Hur får jag min hund pulpor att dra sig tillbaka. Klipper lite på klorna rätt ofta men ändå drar de inte sig tillbaka. Klorna är för långa men kan inte klippa så mkt för då klipper jag i pulpan.
Vad ska jag göra??
Hur får jag min hund pulpor att dra sig tillbaka. Klipper lite på klorna rätt ofta men ändå drar de inte sig tillbaka. Klorna är för långa men kan inte klippa så mkt för då klipper jag i pulpan.
Vad ska jag göra??
puff
jag har hört nånstans att det är en myt att pulpan drar sig tillbaka, men om det är sant har jag ingen aning om.
jag har hört nånstans att det är en myt att pulpan drar sig tillbaka, men om det är sant har jag ingen aning om.
Nej, mig veterligen kan inte pulpan dra sig tillbaka, har den väl växt ut så har den. Är de alarmerande långa kanske man kan gå till veterinären och få vovven nedsövd och kortklippt i klorna, med smärtstillande, bandgade och rehabilitering som följd förtåss. Har ingen erfarenhet av detta dock.
tack för svaren..
Vi tar våran hund till veterinären när hon ska bli kloklippt. Hon blir sååå stressad annars. Hon har då aldrig behövt bandage el reabiliterin g. Dock blir hon nedsövd då vet inte gärna klipper en icke sövd pittbull. Hos vet bränner dom även ner pulpan. Jättebra, behöver inte klippas oftare än var 3-4 månad.
Majspuree : Vad kostar det kalaset då?
Runt 400 kr. Jag själv tycker det är värt det eftersom min hund blir så stressad av att klippa klorna. Och så måste vi hyra in typ 2 pers ör att hålla henne, så då är det bästa för henne att bli nersövd.
Tänkt lämna in henne, men rädd att de ska klippa i pulpan och hon ska få ont.
Våran hund hade en missbildad klo som bara växte och blev till en böjd halvcirkel. Vi hade tid hos veterinär för bla tandsten m.m. Hon blev sövd och jag bad veterinären klippa ner klon ordentligt vilket han gjorde, alltså klippte i pulpan.
Han la sen på is och sen någon form av grå/brun/blå vätska för att det skulle sluta blöda. Så det var jättesmidigt!
Hon känner ingenting om hon är nersövd, och min hund ar aldrig haft ont efteråt heller. Du kan lungt lämna in henne till vet.
Hon känner ingenting om hon är nersövd, och min hund ar aldrig haft ont efteråt heller. Du kan lungt lämna in henne till vet.
Du kan göra så att du tar en fotfil och filar klorna. Fila lite i taget tills du ser pulpan (som en liten mjukar sak som sticker ut) den kommer dra sig tillbaka efter en stund.
Nästa dag filar du igen lite till...osv...
efter nån månad har du kortare pulpor.
flixflax: tack för idén. Det ska verkligen prova innan jag lämnar henne till farbror doktorn.
flixflax: tack för idén. Det ska verkligen prova innan jag lämnar henne till farbror doktorn.
Flixlfax, får inte hunden ont av att gå om pulpan sticker fram ur själva klon? (eller missförstod jag ditt inlägg)
Eller är det bara min vovve som är känslig i tassarna?
Hade nog kört på bränning hos veterinär och bett om smärtstillande efteråt, men så har jag kanske en gnälligare/smärtkänsligare hund än andra
Jag filade precis ner hennes klor lite. Jag såg aldrig pulpan men men. Hon har ju mörka klor så svårt att se. Brukar ta en liten lampa o lysa på klon, då ser man pulpan lite igenom.
En granne till mig för några år sen hade en Grey Hound, hon hade också problem med lång pulpa.Vid nåt tillfälle skulle in till veterinär för nedsövning av okänd anledning. Veterinären frågade om de skulle klippa klorna med samtidigt med ägaren sa nej.
De klippte ändå, och mycket. Det slutade med att Grey Hounden fick infektion i en tass och fick nästan operea bort den sen. Har för mig att den blev bra ändå...
Så tänkt på det ifall ni klipper i pulpan, ni lämnar fri väg för bakterier o annat att sig in om pulpan inte bränns av veterinären...
Kom tänka på det bara.