• Flissi

Min hund ligger & piper nästanhela tiden..vad kan det vara för fel på han?

Sen ett tag tillbaka har min Berner blivit en pipegris.
    Ligger & tittar på mig & piper & gnyr.
    Innan kunde han vara sån när han vill gå ut, men som nu, vi har precis varit ute 1,5 timme, han har både bajjat, luktat, fått vara lös & kissat hela sitt revir.

Förr kunde han bli lite extra pipig på vintern, verkar som tiklukterna kommer fram mer i snön, men detta har han inte gjort senaste åren.

Så vad tror ni?

- Har han ont nånstans?
    - Är det utelukterna som spökar?
    - Nåt annat?

Han är snart 10 år så ingen ungdom. Han har ändrat sitt sätt lite sista året, blivit extremt mattig, smiter iväg från tomten ibland, verkar vara lite "senil"

• Svar på tråden Min hund ligger & piper nästanhela tiden..vad kan det vara för fel på han?
  • MrsNelson

det är ju inte lätt att gissa på vad som är fel, han kan ju ha blivit senil och sånt.
    Det är ingen tik i närheten som löper då?

• Flissi

Det vet jag inte. Bor inga tikar i grannhusen, men där vi går varje dag går det massor andra hundar så det är möjligt att han känner det, men det var flera år sen han brydde sig om sånt.

• luddigamaskrosen

Jag fick en känsla av att min hund vart lite förvirrad och snurrig när han vart äldre. Det verkade som att han tycket det va otäckt på nåt sätt, som om allt skulle snurra för honom...svårt att beskriva.
    Kanske är han lite senil och rädd. Om han är extra mattig kanske det är för att just inte förstår sig själv.

Nej jag vet inte, det va bara en tanke jag fick. Som sagt så va det ungefär så det va för min hund.

• Flissi

Men om hundar är sjuka, brukar de pipa så då??
    (han har aldrig varit sjuk direkt så svårt att veta hur han beter sig då)

• Göteborgsbruden

Ring en veterinär o fråga kanske, så det inte är något fel på honom.

Hoppas det ordar sej!

Screw you guys, I'm going home
  • luddigamaskrosen

Kanske mår han illa? Så betedde sig min andra hund när han va kräksjuk på något sätt. Men då åt han iofs inte och kräktes ofta så då märktes det på det sättet.

Men kanske att han mår illa utan att vara kräkilla?
    Hur länge har han vart sån här?

• Flissi

Nä, han kräks inte & är bra i magen.
    hm..ska ändå till vet nästa vecka (han äter Rimadyl för sina leder)

Kanske är det senilhet & han "undrar" vad det är.
    Han har ju ändrat sitt beteende en del sista året, följer mig var jag går, skäller jättemkt på allt när jag inte är hemma (om sambon är hemma), smiter ut från tomten ibland - går då bara "sin runda" runt lekparken precis utanför så det gör inte så mkt men ändå, (han bryr sig inte om andra hundar männsikor så även om nån går förbi tittar han inte på dem)

Ingen annan som har/haft en piphund & fick klarhet i vad det var?
    (om det inte gällde lukter & löptikar i grannskapet)

Svar på tråden Min hund ligger & piper nästanhela tiden..vad kan det vara för fel på han?