• Anonym (panik)

Lugnande medicin och graviditet.

Är det någon som ätit oxascand och försökt blivit med barn eller varit gravid och ätit dom?Ligger i bebisverkstaden just nu,men drabbas av ångest ibland och behöver ta medicinen just då när det är som värst.Står att man kan äta dom i teraupetiskt syfte.Tycker väll inte om att ta medicin alls,men hemsk som man är så behövs den ibland.Har inte ångest över babysaken,utan av annat här i livet.Vill inte ha en massa elaka påhopp nu,för jag inser själv att det är inge bra att äta medicin om man är med barn.

• Svar på tråden Lugnande medicin och graviditet.
  • marris

rådfråga din läkare hur du ska göra med medicinen!

• Anonym (panik)

Kommer att göra det om det blir aktuellt,men tänkte om det var någon som hade erfarenhet av det ändå.Tack för att du svarade Marris.

• Anonym (panik)

Står samma sak som på biförpackningen.Någon som vet hur fostren påverkas?

• Anonym (jag oxå)

Vet du?! Jag blev själv förvånad när jag fick veta detta:

Jag äter sertralin mot panikångest. Vi ska försöka skaffa barn nu så jag pratade med min läkare. Hon rekomenderade mig att sluta med sertralinet (som man äter varje dag) och istället ta sobril (=oxascand) vid behov.

Hon lovade med handen på hjärtat att det inte är någon fara att ta sobril/oxascand någon gång då och då, vid en graviditet.

Som sagt, jag blev själv förvånad. Lycka till!

• Anonym (panik)

tack jag oxså.Som jag förstått så är visst oxascand en av dom mildrare varianterna.Jobbigt att leva med ångest,drygt att ta medicin,men ibland är det ju ett måste.man tar sig ju lite lite snabbare till livet då.

• Anonym (panik)

Hej!

Dunderångesten är igång!Någon mer som har varit med barn och ätit dom?Jätteskendräktig,bim nästa helg och jag vet inte om jag vågar ta dom.....

• Anonym (panik)

puff

• Anonym (jag oxå)

BIM nästa helg? Realistiskt sett tror jag INTE det är någon fara.

Min läkare sa att en sobril påverkar fostret ungefär som ett glas vin. Och ett glas vin kan man absolut dricka veckan innan man ens testat +.

Det är betydligt viktigare för dig i nuläget att lindra din ångest. Vet hur hemsk den är. Vet du vad som orsakar ångesten?

Krya på dig!

• Anonym (panik)

Ringde psykakuten idag.Dom avrådde bestämt att man skulle ta oxascand om man var gravid.
    Ångesten kommer över att dls så vart jag tvingad från läkarhåll att börja jobba för dom ville inte sjukskriva mig mer.Så just nu arbetstränar jag,har klump och rädd att gråta flera ggr om dagen.Så jag känner pressen att jag måste ha bort tårarna innan arbetsträningen är över.
    Sen som ma är så himla gråtmild så vill man inte träffa vissa och t.ex gå på krogen.Om en vecka är vi bortbjudna på förfest och krogen meden massa par som jag känner men aldrig varit förtroliga med,för de är på hans sida dom vännerna är.Drog mig ur för ett tag sen från en fets för att det var för jobbigt,hos dom vi ska till,men denna gång så kommer jag inteundan.Bad att min karl skulle gå själv.Men han vägra....

• Anonym (jag oxå)

Konstigt att dom säger olika. Men du är ju inte gravid än. 1 vecka efter ÄL är man inte kliniskt sett gravid.

Men du borde kanske prata med en läkare. Finns det lämpliga mediciner? Om ångesten är outhärdlig borde du kanske fundera på ifall det är rätt tid att skaffa barn...missförstå mig rätt.

Låter som social fobi. Får du terapi?
    Krya på dig!

• Anonym (lillajag)

hej min barnmorska på special mödravården sa till mej att ja kunde äta sobril vid behov!De var ingen fara alls!Många gravida äter dem sa hon...så lugn du!

• Anonym (panik)

Jag oxså-Det är perfekt tid för att skaffa barn,ångesten beror int på det,utan det fanns mycket i denna ryggsäck som gjorde så att jag satt mig i den ångesten.Men just nu känns det som jag är mer och mer återställd.Social fobi har jag inte.Jag tränar fleraggr i veckan och träffar folk ute,men man är ju rädd för att trilla dit igen och därför vill jag inte dricka sprit och gå ut på större dansställen.Skulle kunna göra det med om jag hade fått gått ihop medfolk jag kände mig trygg med.inte folk man träffat mindre än vad man kan räkna på en hand.
    går hos en psykolog.

• Anonym (panik)

lillajag-vad fick du för reaktioner hos BM över att du behövde ta sobril ibland?

• Anonym (panik)

Pressen över jobbet förrästen.Det börjar kännas ok att jobba,men varför jag kände press var för att min läkare tyckte att jag gått för länge hemma och varit sjukskriven.Ändå har jag bara gått hemma i 5 veckor.Det tycker inte jag är speciellt lång tid,inte med tanke på hur långt ner i ångesten jag var.Eller är det kanske lång tid?Man hade ju velat varit återställd helt,eller iallafall till 90%.

Svar på tråden Lugnande medicin och graviditet.