• Snowstorm

Hur sparar/pensionssparar du???

Ni som är bosatta utomlands, hur sparar/pensionssparar du?? I det land du bor, eller i SVerige?? I fonder el pensionsfond?

Jag har satt av ca 6000kr sista året till ett IPS (Individuellt Pensionssparande). Men nu kanske jag o min sambo kommer flytta utomlands o då känns det som att det kanske är smartast att avsluta IPS-sparandet, för det kostar ju pengar varje år för banken att förvalta samt att det blir kanske lite onödigt bökigt att spara från andra sidan jordklotet till ett svenskt konto..

Hur tänker ni ang pension o sparande??

• Svar på tråden Hur sparar/pensionssparar du???
  • utlandssvenska

Jag ar larare i England och pensionssparar genom jobbet. En hyffsad pension ar det ocksa! Sedan sparar jag lite hemma i Sverige sedan ett bra tag tillbaks...kanske lite onodigt men jag sparar ju i allafall...

• utlandssvenska

Ja du det var en bra fraga....jag ar sa himmla kass pa att halla reda pa sant... Det ar ngt pensionssparande som jag har haft i ca 10 pa SEB. Pinamt att inte veta vad det heter....

• roll on

Vilken viktig fråga! Jag är hemma mamma sedan ett år och bor i Japan. Fick ett brev från pensionsmyndigheten idag och fick en chock. Jag kommer nog att behöva jobba tills jag är 70 för att få en hyfsad pension. Nu tjänar jag ju noll kronor men min man och jag har avtalat att han ska betala in motsvarande summa per år som jag hade sparat genom att arbeta i Sverige. Vår plan är att flytta till Sverige om ca 5 år. Hur gör ni andra?

• Laurentia

Förutom den pension jag jobbar in har jag via jobbet en kompletterande pension (avtalspension?). Jag vet inte om man kan hoppas på att detta kommer att räcka, men jag tror inte att de former av pensionssparande som finns ger bättre avkastning än vad jag kan förvänta mig från den investering vi gör i vår bostad. Genom att lägga pengarna på att köpa lägenhet/hus och betala av på lånet sänker vi vår boendekostnad på lång sikt. Vi kommer att ha betalat av lånet innan vi går i pension och har därmed en säkerhet i att ha en mycket låg boendekostnad att se fram emot.

Om vi om ett par år skulle få pengar över att placera på annat håll, så skulle vi snarare satsa dem på att köpa en lägenhet att hyra ut än att placera dem i någon pensionsfond. Det är ett lämpligt sätt att placera pengar här i Frankrike, så flyttar vi någon annanstans skulle det troligen ändra våra planer.

Gällande pensionsfrågor för utlandssvenskar kan jag tipsa om forumet på www.sviv.se, där det finns kunnigt folk.

• roll on

Tack Laurentia, kollade på svivs site och där fanns mycket information.

Svar på tråden Hur sparar/pensionssparar du???