• Miz84

Vad är epidural?

Hej! Folk skriver om Epidural..vad är det för nåt?

• Svar på tråden Vad är epidural?
  • Miz84

Vad för slags bedövning..Spruta, tabletter..gör det ont att ta dem?

• Tjollabolla
    Miz84 skrev 2007-02-01 14:34:46 följande:
    Vad för slags bedövning..Spruta, tabletter..gör det ont att ta dem?
    Ryggbedövning. Spruta i ryggen
    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.36.?:*¨¨*:?.
  • Miz84

Det måste ju göra förbaskat ont å ta en spruta i ryggen..skulle jag aldrig pallla..fy fan rent ut sagt

• Tjollabolla

Man får en bedövningsspruta innan. Det lär ju inte vara värre än värkarna iaf!

• sannapanna76

*ler* Du lär eventuellt få en annan uppfattning om det hela vid en förlossning.

• Lady Namárië
    Miz84 skrev 2007-02-01 14:46:40 följande:
    Det måste ju göra förbaskat ont å ta en spruta i ryggen..skulle jag aldrig pallla..fy fan rent ut sagt
    Ont? Inte jämfört med att ha värkar?

Skämt åsido - det är nog olika hur man upplever det. Jag kände inte alls när de satte epiduralen. Däremot hade jag värkar som "tog" bakåt, så hela min förlossning (fram till EDA:n) var som ett enda helvetiskt ryggskott. När EDAn var satt somnade jag istället och sov mig genom de sista centimetrarna av öppningsfasen.
    ? You can't take the sky from me ?
  • SaraSofia

Jag kände inte heller när de satte EDA:n. Men vilket himmelrike det var när den började verka!!! För mig var den guld värd!!

• stinaliza

Känns INTE att få Guld värt!

♥♥ mamma till linus + en liten kille till den 9 maj ♥♥
  • Miz84

Jag har värsta smärtfobin..

speciellt mot sprutor..=/

• Tjollabolla
    Miz84 skrev 2007-02-01 14:58:19 följande:
    Jag har värsta smärtfobin..speciellt mot sprutor..=/
    Smärtfobi och föda barn går nog inte ihop...

Är oxå livrädd för hur ont det kommer göra, men jag ska iaf ha Epidural så fort jag bara får, för jag är övertygad om att den inte kan göra mer ont än värkarna
  • Miz84

haha OK, du får mig inte lugnare kan jag ju tala om..=)

• Tjollabolla
    Miz84 skrev 2007-02-01 15:03:26 följande:
    haha OK, du får mig inte lugnare kan jag ju tala om..=)
    Näe, vem tusan är lugn.. Jag är livrädd, men ungen måste ju ut på nåt sätt! jag ska ha all smärtlindring jag kan få
  • Miz84

haha jag förstår..=) lycka till

• knodden och vi

Du behöver ju inte ta epidural, själv tycker jag lustgasen är kanon. Man slipper stick.

• Höstlängtan

Epidural är inte en spruta i ryggen utan betyder att man lägger in en kateter (plastslang) i ett av hålrummen runt ryggmärgen. Genom den katetern sprutar man sedan kontinuerligt bedövningsvätska tills bedövningen inte är önskad längre. Oftast sker insprutningen via apparat. Men är med andra ord hela tiden länkad till en apparat och en påse med bedövningsvätska. Däremot lägger man dit EDA:n med hjälp av en nål.

• 001

en slang som dom sätter i ryggen som är kopplad till en pump som pumar ut bedövning. den är hur bra som helst om man har värkarna i magen dom försvinner helt..om man har verkarna i ryggen så är de inte säkert att den verkar på samma sätt.

• Edah

EDA låter mycket hemskare än det är. När man väl är mitt uppe i förlossningsvärkarna kan den vara en riktig gudagåva! Med första barnet fick jag eda och jag kände verken stick eller smärta när de satte den. Däremot var det lite knepigt att hålla sig helt stilla när man har värkar - och det är vikgit att man är absolut still!
    Andra barnet ville jag ha eda men hann inte - han hade lite mer bråttom ut än storebrosan.

Svar på tråden Vad är epidural?