• AngeliQa

Bebbens hårfärg/ögonfärg?

Funderat lite på det här med gener...typ hårfärg och ögonfärg..

Jag är blond (cendré) med blå ögon. Mina 2 bröder likaså.
    Min pappa var cendré med blå ögon, men min mamma har svart hår och mörkbruna ögon.
    Det är väl lite konstigt?
    Borde inte det mörka vara det som överväger?
    Iaf, min pojkvän är blond med gröna ögon.
    Hans familj är blonda med blå elr gröna ögon. (killarna har däremot rödaktigt skägg(mysko?))
    Vad får då vårt barn?
    Finns det nån chans att vårt barn blir som min mamma?
    Kan det vara så att det mörka nu bryter igenom?
    Kanske bruna ögon med blont hår?

Är så nyfiken.
    Tycker det är konstigt att ingen av mig o mina bröder fått mammas mörka.

• Svar på tråden Bebbens hårfärg/ögonfärg?
  • evaviola

Har någon av din mammas föräldrar blåa ögon o blont hår?

• Jacqueline

jag tycker att vi har de konstigt här hehe...vår dotter hade riktigt rött hår när hon föddes (de har ljusnat nu) och hon har fortfarande blåa ögon.
    Jag är blond,gröna ögon
    mamma,blond,bruna ögon
    pappa cendre,gröna ögon
    Min man är mellan blond,gröna ögon
    hans mamma mellan blond,blåa ögon
    hans pappa brunt hår,gröna ögon

• AngeliQa

Mammas pappa var mörk(svarthår, bruna ögon).....min mormor har mörkbrunt hår o blå ögon...(tror hon har blå, blev lite osäker nu)

• Jejja2

Är också jätteintresserad av det där med generna
    Jag har mörkbruna ögon o brunt hår, likaså hela pappas släkt (sydeuropeer).
    Mamma har ljusbruna ögon o cendrefärgat hår (hennes föräldrar är blåögda).
    Båda mina systrar är mörkhåriga o brunögda (även lillasyster som har en annan pappa med blå ögon).
    Sambon är blåögd o mörkhårig, hans släkt är blåögda.
    Borde inte vår son få bruna ögon? Tycker ju att det bruna skulle ta överhanden? Nån som är bra på detta?

• listo

Brunt är dominant över blått när det gäller ögonfärg, men en person med bruna ögon kan bära på blå anlag. När den personen sedan får barn så kan det blå anlaget föras vidare, och i ert fall i kombination med er pappas blå ögon så blev det blått för er. Du bär alltså troligen på två blå anlag, ett från mamma och ett från pappa.

Tidigare trodde man att grönt är en form av brunt anlag, men numer vet man att grönt är ett helt eget anlag som sitter på en egen kromosom.

Bara sådär spontant så tycker jag det verkar som väldigt liten chans att något av era barn ska få bruna ögon, men genetiken kring ögonfärg är betydligt mer komplicerad än man fick lära sig i skolan, så inget är omöjligt.

• Lussekatten87
    jag tror att mörk färg dominerar.
    BIM 10/2
  • evaviola

Då har alltså din mamma inte 2 dominanta anlag. Min son som exempel har redan nu bruna ögon (han e 3 veckor). Jag har bruna ögon och båda mina föräldrar har bruna ögon. Sonens pappa har blåa, hans föräldrar har oxå blåa. Sannolikheten att min son skulle få blåa är ganska liten, eftersom jag har bruna anlag på båda sidor.

• lia76

Kanske lite överkurs... men men:

Det finns tre kända genpar som kontrollerar mänsklig ögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.

Det finns en genetisk modell som förklarar ärftligheten av blå, gröna och bruna ögon. I modellen är den bruna allelen i bey 2 alltid dominant, så även om en person är heterozygot och har båda allelerna kommer den bruna genen att bli uttryckt. Den gröna allelen på gey är dominant gentemot den blå allelen men reccesiv mot den bruna allelen på kromosom 15.

Detta gör att det bildas en dominansordning mellan genparen. En person med en brun allel på kromosom 15 kommer att få bruna ögon om resten av allelerna är gröna eller blå. Finns det en grön allel på kromosom 19 och resten av allelerna är blå blir resultatet gröna ögon. Blå ögon uppstår bara om samtliga alleler är blå.

Denna modell kan bara förklara ärftlighet av blå, bruna och gröna ögon men kan inte förklara grå eller melerade ögon. Den kan heller inte förklara hur två blåögda föräldrar kan få ett brunögt barn eller hur ögonfärg kan förändras över tid. Detta tyder på att det finns fler, ännu oupptäckta, gener som inverkar på ögonfärgen.

(Förklaring till allel: Allel är en av flera alternativa versioner av gen eller annan nukleotidsekvens. Alleler är varianter av ärftliga anlag som hos människan kan påverka till exempel hårfärg, ögonfärg eller blodgrupp. En allel kan ha uppstått genom genduplikation.)
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • AngeliQa

Appropå info från skolan...när jag gick högstadiet o vi pratade just om ögonfärg/hårfärg. Berättade om hur det va i min familj, då va lärarens svar " det är inte möjligt, brunt är dominant och ni barn ska ha mer anlag från er mor än far,din mamma kan inte ha svart hår naturligt"
    Haha, vadå fel? skulle inte min mor va min mor då enligt läraren?
    *s*

• listo

Klantig lärare... han måste ha missat grundkursen i genetik

Svar på tråden Bebbens hårfärg/ögonfärg?