• TLindberg

Alvedon till hund....

När jag var hos vet. senast så berättade jag för vet. att våran vovve blir väldigt stel i kroppen och kan knappt gå när han har lekt.(vovven är 11 år) Så vi frågade va vi skulle göra. Då fick vi som svar att vi kunde ge honom en halv Alvedon....
    Men nu har jag hört att man ABSOLUT inte ska ge hundar Alvedon. Läst även de i vet. fass bok.
    Min fråga är.. Har andra hund ägare fått samma tips som jag???

Kram Tessan/Timmy

• Svar på tråden Alvedon till hund....
  • emma brolin

Det stämmer. Man ska inte ge samma alvedon till hundar som människor äter.

Kunde han inte skriva ut ett recept?

• Mammanseko

Jag ahr hört flera vterinärer som ordinerat Alvedon.

• Solrosarna

Jag har då aldrig hört talas om att man kan ge sin hund alvedon så jag skulle inte göra det.. Har du testat tabletter som finns mot lederna? Jag har nämligen en 5årig labbe som lider av broskbildning i sin armbåge så när han ansträngt sig extra mycket eller lekt för mycket med kompisarna så blir han halt, men efter vi började med de tabletterna blev det lite bättre faktiskt..
    Jag kommer dock inte ihåg vad dom heter tyvärr,men det är en grön förpackning med stora gula tabletter i..Finns att köpa i zoobutiker!
    Idag använder vi inte dom längre för vi fick istället smärtlindring till honom som vi får ge när han blir halt som funkar ännu bättre än tabletterna!

• Drakfisk

Jag tror det är bäst att lita på vad veterinären sa, istället för att lita på ett forum. Veterinärer har en lång utbildning, och vet nog mer om saken än gemene hundägare.

(jag vill inte vara nedlåtande mot någon, men jag tror fullt och fast att man kan lita på yrkesmänniskors råd i olika frågor.)

• ja88

Hundar och katter är känsliga för paracetamol och ska därför inte ges t.ex. Alvedon, det är vad jag också har fått lära mig. Om ni har en äldre hund som har problem med stelhet och smärtor så borde väl t.ex. Metacam eller Rimadyl vara de lämpliga medicinerna till honom, inte ett människoläkemedel.

• Mammanseko

Du skulel ha frågasatt veterinären på en gång ist!

• gnagaren
    Barnbamyl fick vi av vår vet till hund...
  • TLindberg

Vi ska till vet. på måndag, o då ska jag begära Rimadyl för hans värk. Då ska jag även fråga varför han sa att vi skulle ge honom alvedon när de är så skadligt för hundar. Jag visste inte att alvedon va skadligt för hundar, annars hade jag ju frågat honom på en gång. Men varför säger dom då att vi kan ge alvedon när de står i deras FASS att alvedon är skadligt?????
    Man tycker ju att man borde kunna lita på dom när dom säger att vi ska ge alvedon...

• Solrosarna

Ja det tycker man absolut att man ska kunna göra.. Man vill ju inte gärna trycka i sina djur ngt som kan vara skadligt för dom ju..

• sockenos

Man kan ge magnecyl till hundar. Alla som skriver att man inte kan pratar bara strunt. det vet jag av egen erfarenhet att man kan och jag är inte ensam om det. fick tipset själv av en väldigt "gammal" mops uppfödare. så ni som hela tiden säger att man inte ska ge si och så, sluta med det.
    Jag tycker TS ska lita på veterinären han vet nog vad han talar om. Lycka Till !

• ja88

Magnecyl ja. Nu var det ALVEDON det handlade om. I Magnecyl finns det inte paracetamol.

Och att ge rådet "lita på veterinären för han vet nog" bara generellt sådär är ganska korkat. Veterinärer är inte allsvetande och alla veterinärer är tyvärr inte så kompetenta som de borde vara - så man gör helt rätt i att tänka lite själv och höra sig för eller skaffa sig en second opinion om man får råd som man inte tycker känns rätt.

• Freiya

kan ju faktiskt vara så med att man kan ge alvedon då och då men inte regelbundet, eller att det ger skador på lång sikt om man börjar när hunden är ung.

• Attityde

Man kan inte ge samma dos till hundar som till människor utan ska följa veterinärens råd. Katter däremot tål inte alvedon, det är giftigt för dem, men tror ju ingen skulle komma på tanken att ta sina egna mediciner till sina husdjur för att prova direkt, all medicinering ska vara ordinerad... som sagt doserna ser väldigt annorlunda ut...

• Hallonsaft

Har bara hört av veterinärer att man absolut inte ska ge alvedon till en hund. Magnecyl går bra, men inte alvedon. Om jag var Du skulle jag nog dubbelkolla med ytterligare en veterinär innan jag gav hunden alvedon.

Men är det lederna skulle jag rekommendera glycosamin, super för leder.

• Pnyrets mamma

Hej, du skall absolut inte ge din hund alvedon, innehållet kan skada njurarna, däremot går det att ge albyl, barnalbyl, det kan hunden tillgodogöra sig utan att få problem med njurarna.
    Bäst är att be vetrinären om ett recept på rimadyl, funkar på gamla stela hundar..värme och massage funkar också, har köpt en jacka till vår hund nu, lite löjligt men det funkar bra så bra!!

Lycka till!
    Pnyrets pappa

• TLindberg

Tack för alla svar... Jag ska till vet. på måndag och då ska jag fråga honom vad som gäller. Jag ger nog inte min hund nå alvedon eftersom de stog att de ve giftigt i vetrenärenas fass.... Jag skulle aldrig rekomendera nån annan att ge alvedon till hund. Magnecyl har jag hört att de går att ge eftersom de inte finns paracetamol i dom men bara om man absolut måste och inte har nå annat att ge.

Svar på tråden Alvedon till hund....