• 83maria

reggio Emilia inspirerad förskola, vad tycker ni som har era barn där?

Hej!
    Min son ska börja förskolan till hösten och här i närheten finns en förskola med reggio emilia inspirerad verksamhet. Vad tycker ni som har era barn på en sådan förskola?

• Svar på tråden reggio Emilia inspirerad förskola, vad tycker ni som har era barn där?
  • Mafioso

Det undrar jag med så jag puffar lite

• Tant Green

Jag har faktiskt inte tänkt på hur det är (dottern började i november), det är en vanlig kommunal förskola men alla förskolor här i området är reggio emilio-inspirerade.

Det enda jag vet (rätta mig om jag har fel!) om reggio emilia är väl att de dokumenterar mycket vad barnen gör, och att allt material ska ligga framme så att barnen kan välja vad de vill göra. Och angående dokumentation så gör de verkligen det, de fotar mycket och sätter upp på väggarna, när barnen t.ex. målar så fotar de samtidigt barnet och sätter upp bilden tillsammans med målningen.

Men på min dotters förskola ligger inte kritor, lera etc framme, förmodligen beror det på att det är en småbarnsavdelning (de flesta är 1,5 år den äldsta är 2,5 år) så det är väl inte så lätt. När jag besökte en annan förskola i området med större barn så såg jag däremot att de hade flera hyllor med material för att skapa på olika sätt.

Annars vet jag inte vad som kännetecknar reggio emilia?

• Mamman med två pojkar

Min sons förskola kör Reggio Emilia och de dokumenterar mycket vad de gör, mycket fina kort på barnen när de är ute eller gör någon speciell aktivitet.Det finns som en dagbok för oss föräldrar att läsa vad de gjort, det tycker jag är jättebra.
    Mycket teman och mycket om naturen, bland annat så har de skogis (vet inte om det ingår i själva Reggio Emilia tänkandet).
    Har inte fått så mycket information från förskolan om just Reggio Emilia men det funkar bra och min son stortrivs.

• HannaL

Har jobbat på en förskola med reggio emilia inspirerat förhålliningssätt. Jag stormtrivdes under dessa år vi jobbade mycket med att se det kompetenta barnet, ta vara på barnens ideér, lyssna in dem. Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tror.
    Handlar mycket om dokumentation, skapande, och som du sa, att materialet ska vara lätt åtkommligt.

Rummen brukar även vara indedlae, och ha en tanke bakom sig. Barn+barn och barn+pedagog ska kunnas mötas i leken, i tex, byggrum, affär, dockvrå etc.

Man delar ofta upp barene i olika intressen grupper, alla måste inte måla bara föfr att det är torsdag. utan barnen målar när det passar dem. Alla måste inte gå ut kl. 9 men alla ska gå ut minst 1 gång per dag.

Kan tyckas rörigt, men där man jobbar med reggio emilia är et oftast ett lugn, barnen klara så pass mycket själva, och blir duktiga på att hjälpa varandra.

• The Bumblebee

Åh,vad jag önskar att det fanns en förskola med Reggio Emilia-pedagogik här Jag har oxå arbetat på en sådan förskola/skola. Instämmer med allt HannaL skrivit. 

En annan sak jag gillade med förskolan jag jobbade på, var att föräldrarna var så närvarande. Ingen 2-minuterslämning  utan man tog av sig ytterkläderna och spenderade lite tid med sitt barn innan det var dags för lämning. Självklart fanns det dagar då det var kris med tiden, och någon hade bråttom - men som regel var det så här.
    Nu törs jag inte säga att detta är just sammanknippat med pedagogiken - eller om det var just den här förskolan som hade detta som praxis.

Och man ser på barnen att de verkligen uppskattar dokumentationen. Älskar att kolla i sina pärmar och se sig själv och kompisarna på väggarna. Barnen hade även pärmar med foton på sin familj och andra viktiga personer (och djur ) i sin närhet. De kröp upp i soffan och hämtade sin pärm och tittade tillsammans med andra barn eller fröken. Mycket bra om de kände lite mamma- eller pappalängtan. Och på detta sättet kunde även de små barnen, som inte pratade så mycket ännu - oxå få berätta om din familj.

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Plopp

Hej, jag jobbar på en.
    Reggio Emilias mantra: Ett barn har 100 språk, men berövas 99.

Det är som HannaL säger, man ser det kompetenta, forskande, nyfikna barnet. Vi pedagoger är medforskare med barnen bla. Innemiljön är viktig och ska vara tydlig, inbjudande och stimulerande till lek. Material ska va synligt så att barnen kan fixa sig självständigt och bli inbjudna.
    Dokumentation är viktig både för barnen själva och för oss pedagoger, där vi gör mkt "pedagogisk dokumentation" som visar på varje barns läroprocesser inom olika områden. Man följer tydligt barnens egna utveckling. I korta drag!

Bara positivt kan jag säga!!

Vill oxå påpeka att förskolans läroplan LPfö 98 är så gott som skriven efter Reggio Emilias filosofi och förhållningsätt till barn som ALLA förskolor måste följa.
    Så att se det kompetenta barnet, dokumentera mm ska alla förskolor göra!

Vet att fler och fler förskolor väljer att jobba mer inspirerat, för att det ger så mycket mer för både barn och pedagoger.
    Jag kan nog nästan lova att personal på en reggiofsk. är mer engagerade och drivande + ett härligt förhållningssätt till barn.

Lycka Till!

• 83maria

Låter väldigt bra! Nu är det bara att hoppas på att min lilla grabbfår plats där till hösten Tack för svaren!

• smulan76

Vi har vår äldste son på en sådan förskola och trivs jättebra. Jag har ju inget annat att jämföra med så jag är inte säker på vad som kännetecknar just RE.

Men de dokumenterar mycket med kameran och även i skrift vad barnen gör så man kan läsa och titta. Sen är det ofta teman som barnen själva valt, dom plockar upp sådant som dom ser att barnen är intresserade av och spinner vidare på det i temaarbeten. Sen frågar dom barnet vad de vill göra, så att dom själva väljer en aktivitet och själva bestämmer hur länge dom ska hålla på istället för att pedagogen bestämmer "nu ska du måla", "nu ska du bygga" osv
    Dom jobbar också med att barnen själva kan mycket och att dom uppmuntras att hjälpa varandra. Istället för att det står 10 barn i kö till pedagogen och vill ha hjälp med stövlarna så hjälper barnen varandra. Och det funkar verkligen, jättekul att se

Kan tillägga att sonen är 2,5 år och hemma är han helt ointresserad av att klä på och av sig själv....
    Så man tror ju inte att det ska funka på dagis heller, men där går det galant!

• ebben

har sökt det till mina barn i augusti då de ska börja.......
    så jag HOPPAS det är bra! vet ej.....
    vi har 2 dagis i närheten,detta o ett "vanligt" så det blir väl nåt av de.......
    Hörde av en mamma som hade barn där att fröknarna ses som "lata"!
    KAN bero på att det är BARNEN i större utstäckning som ska göra saker?! kanske.INTE att dagisfröken ska hitta på så mycket -tänkte jag,vet inte.
    (kan ju vara så att fröknarna just på detta dagis ÄR lata,vad vet jag)

• smulan76

ebben
    Visst kan det vara så, men jag anser då inte "mina fröknar" vara lata, dom fixar och donar och har massor av ideér på aktiviteter som dom erbjuder barnen.
    Men sen ska man ju ta det med en nypa salt vad man hör, för jag tror att oavsett vilket dagis så finns det inte 100% nöjda föräldrar, det finns ju alltid någon som alltid klagar eller där personkemin inte stämmer.
    Det är väl först om man hör klagomål från flera personer som man bör kolla upp det tycker jag.
    Lycka till och hoppas ni blir nöjda!

Svar på tråden reggio Emilia inspirerad förskola, vad tycker ni som har era barn där?