• linsan7676

    Indiansånger efterlyses

    Jag jobbar inom förskolan och nu så har vi ett indiantema... Det är bara det att jag kommer inte på några indiansånger, förutom "Tio små indianer". Har sökt på nätet och i olika sångböcker men omöjligt

    Är det någon som kan komma på några andra?

  • Svar på tråden Indiansånger efterlyses
  • mia s 80

    "I India land, bak Himalaya strand". ...  Vet inte om det är en indiansång, men ändå... Kom bara att tänka på den. Ska googla lite å kolla, har inget att göra

  • susan24

    Kan inte hela men den går nått sånt här:
    Här komma indianer, sluga som babianer, smygande på mockasin bland skogarnas lianer. Här kommer svarta handen, här kommer gula tanden, vilda pantern, örnens broder och den röda branden
    Någon som kan fortsättningen?

  • mamma2002
    Gör gesterna till detta med!   Lycka till!   :)

    1,2,3 indianer 4,5,6 indianer 7,8,9 indianer 10 små indianer..

    -alla hade de fjädrar på huvudet "
    -alla hade de pil och båge
    alla var de stora och starka för björnen skulle de ta....

    hysh,hysh nu hör jag hur det låter  (3ggr)
    och nu kommer björnen fram....

    ÅÅ.123indianer 456 indianer 789 indianer 10 små indianer (Jättefort och rädd)

    Vi hoppade i båten och båten välte (3ggr) 10 små indianer.

    Vi simmade och simmade och simmade till standen vi simmade och simmade och simmade till stranden, vi simmade och simmade och simmade till stranden ,10 små indianer.

    Vilka stod på stranden jo mamma och pappa,(3ggr) 10 små indianer

    De kramades och pussades och vaggades i famnen (3ggr) 10 små indianer.
  • Mamma till tre kottar

    Från min barndom har jag skivan "Fru Pigalopp". Där finns en mycket trevlig indiansång.

  • MartinaE

    Via Vua Vampa

    Hui! Hui! Hui! Hui!
    Här kommer indianer,
    sluga som babianer,
    smygande på mockasin bland skogarnas lianer.
    Här kommer Svarta Handen,
    Här kommer Gula Tanden,
    Vilda Pantern, Örnens Broder och Den Röda Branden.
    Hui! Hui! Hui! Hui!
    Alla vi hata blekansikten, Alla!
    Alla de ska för våra pilar falla.
    Ho ho ho! Ko ko ko! Via, vua, vampa,
    Ho ho ho! Ko ko ko! Via, vua, vo!
    Hui! Hui! Hui! Hui!
    Vi äro indianer,
    brokiga som fasaner,
    vi gå ut på plundringståg mot äpplen och bananer Hui!

  • Elfva

    Förutom ovanstående tips kan jag inget tips ge mer än att skriv er egen indiansång!!

    Ta en välkänd melodi t ex björnen sover, blinka lilla stjärna eller nåt i den stilen och skriv ihop en liten enkel text till det. Det behöver inte rimma ens, det brukar bli bra ändå!

    Lycka till!

  • Ana02

    Men skärp er! Har ni negertema också eller? Detta är ju superrasistiskt och något ni genast måste sluta med! Måpnga svenska barn tror att indianer (som för övrigt är ett nedsättande ord i sig) är sagofigurer och inte finns i verkligheten. De urinvånare i USA som jag känner springer inte omkring med pil och båge utan kör chevy och sliter för brödfödan precis som vi andra!

  • The Liptongirl
    Ana02 skrev 2013-09-04 12:02:22 följande:
    Men skärp er! Har ni negertema också eller? Detta är ju superrasistiskt och något ni genast måste sluta med! Måpnga svenska barn tror att indianer (som för övrigt är ett nedsättande ord i sig) är sagofigurer och inte finns i verkligheten. De urinvånare i USA som jag känner springer inte omkring med pil och båge utan kör chevy och sliter för brödfödan precis som vi andra!

    Detta inlägget gjordes för säkert x antal år sedan ooh jag tror inte att det var ett specifikt indianerna, utan jag behövde snarare en indiansång till något som jag inte kommer ihåg nu. Och jag arbetade då i en förskola med nivån på mångfalden var hög... Så no hard feelings.
Svar på tråden Indiansånger efterlyses