• sunflower73

Har ni haft barnkalas för era 4åringar?

Vill gärna ha lite tips, hur många barn bjöd ni, vad lekte ni, vad bjöd ni på, fika eller mat?

• Svar på tråden Har ni haft barnkalas för era 4åringar?
  • Dahliaer

Min dotter fyller år nu i mitten av februari och hon har själv bestämt att det ska vara pyjamaskalas. Alla ska ha pyjamas på sej men längre än så har vi inte klurat än...

Förra året när hon fyllde 3 så hade vi prinsess/riddarkalas. Jag gjorde en tårta som såg ut som en kjol med en barbiedocka mitti. Sen hade jag lite plockgodis och kakor mest för de vuxna. I år tror jag att det blir korv med bröd också. Lekar har jag nog inte tänkt planera några, de brukar fixa det själva men en fiskdamm blir det nog.

• ros72

6-8 barn var inbjudna. Föräldrarn följer med. Tårta.

• Lilla Linnéa

Japp, 6 barn blev bjuda. Vi bjussade på korv m. bröd och tårta och lite bullar. Barnen lekte fritt. Inga bestämda lekar alltså.
    Vi hade kalaset i 3 timmar och jag lovar att 2 timmar räcker gott och väl!
    Istället för fiskedamm ville dottern att vi skulle leka skattjakt. Så vi gömde godiset som barnen fick leta med en skattkarta.

• Rickeby

Vi bjuder de två äldre dagisgrupperna och så nära utomstående barn vilket blir en hel del barn (ca 25) men så gör alla på dagis så det är väl bara att hänga på...
    Förra året (augusti) när hon fyllde tre bjöd vi bara den gruppen hon går i (10barn) + kompisar men eftersom det är mitt i sommaren kom knappt hälften.

Vi hade skattjakt och fiskdamm och lekte kurragömma ute.
    Fördelen att fylla år på sommaren och när man bor i hus är ju att man kan ha kalaset utomhus.

• tingel

Vi bjöd 6 st kompisar som vår dotter fick välja själv. Inga bestämda lekar utan dom lekte med dotterns presenter. Sen blev det korv och bröd efter det glass med strössel och chokladsås. Föräldrarna kom efter 2 timmar och hämtade.

• Kix01

Vi bjöd de på dagis som var lika gamla + ett par andra kompisar, sammanlagt 12 barn. De fick korv och glass med maränger och strössel mm. Som aktivitet gick vi till en idrottslokal 100 m härifrån och där fick de spela fotboll och leka medan vi hade ponnyridning utanför för dem som ville. 2.5 h utan föräldrar men vi var 5 vuxna som hjälptes åt. Blev en toppendag! Hästen var en höjdare.

• solsken

Hade 4-års kalas idag.
    Vi bjöd 9 barn.
    3 föräldrar stannade.
    Vi fikade med bullar och kakor och glass och tårta.
    Sen såklart godispåsar.

Hade "fri lek". Det är nog svårt att organisera något annat om man inte har ett jättestort öppet rum kanske.

Kalaset höll på i 2,5 timme och det var lagom. Efter 2 timmar märkte man dock att de började bli lite trötta.

Det var jättekul!

• Millia

Vi har inte haft 4-års kalas till våra barn. Först vid 6 års ålder. Men å andra sidan så har vi bakat tårta och haft med till dagis, så de har blivit uppvaktade där.. Sedan har vi ju släktingar som ´har barn i samma ålder så det är rätt lagom när barnens släktkalas är avklarat.. ;)
    2 h tycker vi har varit lagom även när de är 6-7. Då hinner de ha kul utan att bli ovänner och tröttna..

• Zolen1

Vi hade kalas i söndags för våran 4 åring..

Han bjöd 6 kompisar + några föräldrar
    vi åt glasstårta och fikade.

Dom lekte (frilek) och
    en halvtimme innan kalaset var slut (2 timmar) fick dom fiska i fiskedammen.

• ALJO

När min dotter fyllde fyra fick hon bestämma själv, det blev en 6-8 barn vilket var ett par för mycket tycker jag, och dom åt korv med bröd och en glasstrut vilket hon bestäämde själv. Lekar klarar dom av själva, tre timmar är lagomt tycker jag. Sedan blev det godispåse när dom gick hem.

• albin och ebbas mamma

Min dotter ska ha sitt första kalas i mars när hon fyller 4. Bjuder de jämnåriga barnen från förskolan + en grannflicka. Min dotter vill ha prinsesskalas så vi tänkte låta dem göra prinsesskronor, fika, fri lek + fiskdamm mot slutet. 2 h är nog lagom länge & de föräldrar som vill alt. har lite blyga barn får självklart stanna.

• mace77

vi ska ha kalas i mars och vi bjuder de stora barnen på dagis + två andra kompisar c:a 8 st blir det... vi tänkte börja en stund ute och leka någon lek (ev vi skrev det på inbjudan kan bli stökigt amed alla innne i två timmar då vi bor lite litet) sen tänkte vi gå in o äta glasstårta, bullar och sen ev en skattjakt på godispåsar .....

• Maria med 3

Ska snart ha 4 årskalas och funderar på utekalas. Det hade vi förra året och bjöd på choklasmousse i strutar med hackade bananer och strössel, sen varm choklad till det och kanelbullar.
    Efter en stund kom en elefant och delade ut godis till alla barnen (lämnade de påsar till barnen som inte vågade ta så att de fick när elefanten skuttat iväg igen). Sen lekte de lite i snön.

Sonen vill bjuda alla 3 dagmammebarngrupper och då blir det 18 barn totalt. Det är lite trångt att ha inne. Kanske kan vi låna en lokal att vara i och äta och sen låta barnen leka i lekparken utanför. Funderar på att låta elefanten komma i år igen. Det var uppskattat av de flesta.

2 timmar är absolut tillräckligt med tid.

• SandraS

Sonen ska ha 4-årskalas i maj, han får bjuda max 5 kompisar, då vi väntar bebis i samma veva (om den inte hunnit komma) Sonen fyller 4:e maj och bebisen är beräknad till 9:e maj

Han har redan bestämt att han ska ha ett "piratkalas" och vilka han ska bjuda

• MeMayo

Bobos fyra års kalas blev på mc donalds, usch vilken dålig mamma jag är, men det var jätteuppskattat och lyckat. Tror dom var 8 barn totalt. Kan tillägga att jag var "ny gravid" och mådde skit illa. Hade aldrig orkat ha det hemma eftersom han fyller på vintern, blir att lukta fika överallt då.
    Han har haft barnkalas sen han fyllde 2 år barnen blir bara fler och fler nu när åren går men roligt är det.
    5-års kalaset hade vi i ateljen där barnen fick måla och sen gå skattjakt på vinden.
    Vad man bjuder på beror på barnen och vad födelsedagsbarnet vill bjuda på. Godis påse är alltid uppskattat men kanske inte så mycket godis i utan lite godis och en liten sak kan vara kul.
    Lycka till!!

• Jenka73

Min tre åring hade barnkalas hon bjöd dagis barnen.
    Dom åt korv med bröd, sen blev de glass och innan hemgången så var de fiskedammen, och de blev poppis

• Lilliz

När min som fyllde 4 hade vi två barnkalas.

Det första var för barnen på dagis och det blev 17 barn. Vi bjöd på korv med bröd och glass med strössel och chokladsås. Vi lekte Björnen sover och hade fiskedamm. Ska kanske tillägga att vi var på lokal.

Det andra kalaset var för kompisarna och det blev 5 barn. Vi bjöd då på hamburgare med bröd och glass med strössel och chokladsås. Vi lekte "Vad är borta under filten" och hade fiskedamm.

• Elli47

Nej vi hade inte det... sonen blev 4 i oktober och jag var så himla slutkörd av allt strul på jobbet så vi hade bara kalas för familjen.... sonen var jättenöjd ändå!

Svar på tråden Har ni haft barnkalas för era 4åringar?