• Svar på tråden Kan man äta feta-ost när man är gravid?
  • Maui

    Du kan äta fetaost om den är pastöriserad, vilket den så gott som alltid är om du köper förpackningar i affären. Brukar dessutom stå på förpackningen om den är pastöriserad eller inte.

    Kan även tillägga att man kan äta de flesta ostar om man använder dem i matlagning eftersom de då värms upp över 70 grader och eventuella bakterier dör.

  • lolo82

    På förpackningen står det om den är pastöriserad eller inte. Är den det är det bara frossa, enjoy

  • Vårsolen

    nej brieost och fetaost är ju inte alls samma...brieost bör väl undvikas då det är en vitmögelost men fetaost(som görs på fårmjölk) är ingen mögelost så bara den är pastöriserad så går det bra

  • Teskedsmamman

    Så länge osten är pastöriserad kan man äta både Brie och feta-ost... detta har jag fått till svar om brieosten, från SLV, 2 gånger...


    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Vårsolen

    Så här står det på www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

    Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

    Märkligt att de ger dubbla budskap men alla är ju fria att avgöra själva hur de vill göra

  • Teskedsmamman
    Vårsolen skrev 2007-02-01 19:06:46 följande:
    jo men på slv rekomenderar dom ju ändå att man ska undvika dom!Det står ju så i texten...
    Det är SLV:s officiella ställning, just för att misstag inte skall begås så sätter de att man helst inte ska äta några ostar. Jag har fått via mail och telefonsamtal att det är ok att äta pastöriserade ostar, men som alltid så är det ingen som tvingar dig att äta ostar.... Infon är bara att det är ok om den är pastöriserad, men sedan får var och en tänka själv.
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Vintermånen

    tack för era svar! Jag har en feta-ost från Euroshopper i kylen men det står inte på burken om den är pastörierad eller inte.

  • listo

    Om det inte står att den är opastöriserad så kan du utgå från att den är pastöriserad och därmed okej.

  • lata kocken Johanna

    men snälla vårsolen

    i den texten du klippt in står det om mjuka och halvmjuka mognadslagrade ostar

    Fetaost hör INTE dit...

    om du fortsätter läsa i samma text står detta

    När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

    Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.

  • Lever i väntan

    Tror man skall ta allt med en nypa salt. Det är sådan jävla hysteri kring vad gravid får och inte får äta.
    För några år sedan fanns inte varningen om ost och fisk som den gör idag.....och om 5 år är det säker farligt att äta tomat och banan.
    Jag är född på 70-talet lika som många av mina vänner. Och då fanns inte alls dessa varningar om fisk, ost, förpackad skinka m.m Och jag tycker vi alla blivit normala och har det bra.

    Så slappna av och äta det ni vill....allt med måtta förståss!
    Lycka till!

  • JsN
    lata kocken Johanna skrev 2007-02-02 07:09:26 följande:
    men snälla vårsoleni den texten du klippt in står det om mjuka och halvmjuka mognadslagrade ostarFetaost hör INTE dit...
    nä, men brie gör och vårsolen svara på kommentaren om brie. *ler*
    *hälsosamt lat*
Svar på tråden Kan man äta feta-ost när man är gravid?