• Snozie

    Delad livmoder eller en skiljevägg?

    Ni som har någon erfarenhet av detta. Skall själv genomgå en magnetröntgen för att se om jag har delad livmoder (bicornis) eller en skiljevägg ( septus). Vore kul att få veta om någon tex har opererat bort sin skiljevägg och sedan fött barn. Har precis genomgått mitt tredje MF och är skittrött på detta nu!

  • Svar på tråden Delad livmoder eller en skiljevägg?
  • saol

    Hej Snozie!
    Jag opererade bort mitt septum för lite mindre än ett år sedan. Eftersom jag och min man även har manlig problematik har jag tyvärr inte blivit gravid ännu. Men just nu ruvar jag på ett ägg efter mitt första ivf/icsi. Jag hoppas givietvis att det ska gå bra att föda barn trots min operation och enligt den information jag fått från läkare och internet ska risken för missfall efter en operation inte vara markant högre än för dem som har normal livmoder.
    Med andra ord har du stora chanser att gå igenom en normal graviditet om du har ett septum som du opererar bort.
    Lycka till!!

  • Snozie

    saol- Hej. Hoppas att ni lyckas bli gravida snart...:)Har lite frågor som jag hoppas att du vill svara på. Hur lång väntetid var det på operationen? Fick du svar på att du hade ett septum genom att göra en magnetröntgen eller gick dom upp med kamera? Hur lång tid efter operationen var du tvungen att vänta innan ni fick försöka bli gravida? Håller tummarna att det går bra för er med ägget...:)

  • saol

    Hej igen,
    Vi gick igenom hela denna procedur i Italien där vi bor för tillfället. Då vi har vänt oss till en privatklinik har vi inte behövt vänta alls. Läkarna här såg att det var ett septum genom en ultraljudsbild där man kunde se att utsidan av livmodern ej var inbuktad och alltså såg normal ut. Vid en uterus bicornis är även utsidan av livmodern hjärformad eller inbuktad. Jag blev rekommenderad att vänta ca 3 månader efter operationen innan jag försökte bli gravid, men nu är det snart ett år sedan.
    Tack för tumhållningen!
    Om du har fler frågor kan du skriva dem i min gästbok om du vill!
    Hoppas att allt går bra för dig!

  • Chania

    Jag har också dubbel livmoder eller skiljevägg. Det har nu visat sig att det verkligen är EN livmoder med tjock mellanvägg som inte kan opereras bort. Om två veckor ska vi göra vårt första IVF och jag hoppas att det ska gå bra trots allt. Jag kan inte bli gravid på grund av att även mina äggledare är missbildade, så nu hoppas vi bara på det bästa!

    Det finns även många som har skiljevägg och som inte haft några problem på grund av detta, som fött friska och fina barn på beräknad tid. Så visst kan man lyckas ändå! Lycka till!

  • saol

    Chania, lycka till med ivf:et! Som sagt, det är ju många som föder barn utan några komplikationer även med en delad livmoder.

  • vickie76

    hej

    efter 2 mf har de upptäckt ett septum hos mig. ultaljud och magnetkamera har kollat upp det nu. har nu fått op tid, om en månad, ska bli myckert skönt att ha det gjort. hoppas sen att jag kan bli gravid:) och inte få fler mf.

  • Snozie

    Vickie 76- tog det lång tid för dig att få göra MR röntgen? Jag har fått tid tidigast i maj......Hör gärna av dig efter op, intresant att höra hur det gick till?

  • vickie76

    jag bor i sthlm och kunde därför byta ställe när de hotade med lång tid. så det tog bara ett par veckor. op gör jag på samma ställe, den fick jag vänta på knappt 3 mån

    tror de att ditt sep orsakar dina mf?

  • saol

    Tänkte bara berättat att jag plussat Så snart vet vi hur det går att vara gravid och föda barn efter operationen...
    Lycka till ni andra!

Svar på tråden Delad livmoder eller en skiljevägg?