• Bubbilub

Löddeköpinge?

Vi letar efter hus och har sett att det finns en del intressanta hus i Löddeköpinge. Men vi känner ingen som bor eller bott där och undrar därför: Hur är Lödde att bo i? Vad finns det för för- och nackdelar med Lödde? Är det något speciellt område man ska försöka undvika eller något som är bra?

• Svar på tråden Löddeköpinge?
  • Molly83

Hej!

Har ingen koll på själva Lödde, annat än på somrarna då vi huserar i Barsebäckshamn. Jag har fått uppfattningen av att det är ett väldigt mysigt samhälle.

Fördelar som jag skulle se det är:
    -goda kommunikationer (Pågatåg och motorväg)
    -närhet till större städer, samt kontinenten.
    -närhet till hav och strand.
    -närhet till shopping (Center Syd med omgivande affärsområde)

Nackdelar:
    -liiiitet samhälle (passar inte mig personligen, men smaken är ju delad =))

Som sagt, jag bor inte där så du kan säkerligen få mer givande svar från en riktigt Löddeit. =)

//Molly

• m1nn13

Molly83 - sen när finns det Pågatåg i Löddeköpinge undrar jag...? Måste byggts i natt.

Vi bor i Löddeköpinge. Har byggt hus och flyttade in i maj 2006. Jag har bott i Malmö, Borås, Göteborg, Lomma, Arlöv och Malmö igen och nu känns det som om jag kommit hem. Vi trivs verkligen bra här. En riktig liten by, men ändå tillräckligt stor för att allt ska finnas. När man är ute och går med barnvagnen hälsar alla på en, jag lovar! Folk man inte känner hälsar på en!

Det verkar vara bra med barnomsorg för barnen här också. Öppna Förskolan, BVC och MVC är jättebra. Vårt lilla centrum skall byggas ut. Vikingabyn skall byggas ut.

Center Syd växer hela tiden och där finns alla affärer man behöver. Det är nära till havet! Och här finns 3 golfbanor!! och simhall och stall och Lödde Plantskola med nya Kryddgården (fika, lunch och catering) och 2 gym.

Bäst av allt är att vi har otroligt låg kommunalskatt, bland de lägsta i Sverige faktiskt. Vi tjänade 7 000 om året på att bara flytta hit!

Områden att undvika tror jag inte att det finns. Det är ju i stort sett bara villor här, byggda under olika tidsperioder. Ja, som du märker är vi nöjda!

• Molly83

m1nn13: Ursäkta min otydlighet!
    Borde kanske istället skrivit:
    -närhet till goda kommunikationer.
    Det är väl knappast så att motorvägen ligger precis invid knuten heller? Precis som med Pågatågen får man ta sig en sträcka även för att komma till den. Ber så hemskt mycket om ursäkt!

Bubbilub: För att komma åt Pågatågen får du först ta dig till Kävlinge, knapp mil från Lödde =)

• m1nn13

men molly83: Löddeköpinge ligger ju precis vid motorvägen... vi hör den tom fast vi bor så långt ifån den man kan komma nästan (Mellanvången)!
    men det är sant - kommunikationerna är goda med bussar och annat!

• Molly83

men m1nn13: Det beror väl helt och hållet på var i Lödde du befinner dig?! Bor du i Södervång har du väl knappast motorvägen invid knuten. Anyway, I rest my case. Det är du som bor där, jag gjorde endast ett, smått misslyckat, försök att vara behjälplig med att tala väl om samhället.

• Bubbilub

Tack för era svar! m1nn13, det låter ju jättebra att bo där! Låter bra med både gym och simhall. Vet du något mer om gymmen?

• siri74

Bor ej i lödde men 7 minuter därifrån...centersyd e kanon... sen kan jag tycka att det e rätt centralt om man tänker som så här;
    10 min till lund, 20 till Malmö ,20 min till Landskrona ...
    Köpcentrum; centersyd i byn, nova lund 10 min, burlöv center 10 min
    Har tränat på kraftverket i lödde och det e helt ok....
    Lycka till....

• chemistry

Intressant tråd. Ska själv flytta t Lödde i november. Vi har köpt hus via Skanska i nya området söderpark.
    Tror att det är kanon att bo där!
    Fördel att det är så nära t motorvägen som redan sagts. Och center syd är ju kanon m stora mataffärer t ex.
    En nackdel som jag förstått det kan vara det här m dagisplats. Eftersom det flyttar in så många småbarnsfamiljer har det blivit överskott på små barn och man får kanske inte plats på det dagis man vill ha? Har ännu inte försökt själv o vet inte om du har barn för den delen.

• chemistry

Kikade o såg att du snaaaart har barn, grattis!
    Väntar själv en liten kille med bf i maj. Lycka till!

• Bubbilub

Tack för alla svar! Att det är nära till motorvägen och bra med Center Syd visste vi. Men det var bra att höra att Lödde verkar vara trevligt att bo i också. Man har ju ingen aning om vad det är för stämning på en ort, på vissa orter är det t.ex. mycket bråk och det vill man ju helst slippa. Men Lödde verkar ju bra efter era beskrivningar, så vi kör nog vidare på att titta efter hus där också.

Om det finns fler som vet något om Lödde får ni gärna berätta!

Svar på tråden Löddeköpinge?