Bärsele vs bärsjal?
Jag har använt bärsele till mitt första barn och tycker att det funkade bra. Skulle bara vilja höra om någon har erfarenhet av bärsjal. Vad är bättre/sämre med sjal än med sele?
Jag har använt bärsele till mitt första barn och tycker att det funkade bra. Skulle bara vilja höra om någon har erfarenhet av bärsjal. Vad är bättre/sämre med sjal än med sele?
Bättre för ryggen och framförallt bättre för barnet.
Tänk dig själv...skulle du vilja hänga i en sele med tyg som håller dig uppe mitt mellan benen medan benen hänger och slänger på var sida om den tyremsan? Som att bli upphängd i trosorna...
...eller skulle du hellre vilja sitta i en sjal där tyget bär upp rumpan, med rumpan som lägsta tyngdpunkt?
Barnen hamnar i grodposition, den mest naturliga ställningen en bebis kan ligga i. De lägger sig automatiskt så och avskyr att ha benen dinglandes/utsträckta.
För mig är det självklart att sjalen är bättre
Man får mindre ont i ryggen, i alla fall jag, av sjal. Sen tycker jag att bebisen sitter bättre också. Och så är det så mysigt med sjal, som att ha bebisen innanför tröjan
Hänger dom inte och dinglar med benen i sjal också??
Tessilago:
det måste de inte, man kan knyta in benen också om man vill. Eller ha dem liggande.
Vi svarar i mun på varann, Beckah82
...och även i de knytningar där benen är "fria" så hänger de inte och dinglar eftersom rumpan är lägre än benen så kan det inte bli dingel på det viset som i tex en babybjörn Bärsele.
I en bra knuten sjal så har barnet tyg från knäveck till knäveck, och underbenen kan alltså dingla. Men det är stor skillnad mot hur de sitter (hänger) en en BB-sele.
Att bära i sjal är fantastiskt mysigt, och eftersom man får barnets vikt fördelad på större del av sin egen kropp så orkar man bära barnet längre också.
Hej
Jag tyckte att det var otroligt bra med en Baby björn bärsele när mina barn var pyttesmå. När de sedan var några månader var sjalen det bästa alternativet. Det är väldigt individuellt verkar det som