• cordy

Sophia Hemmet

Jag har fått en remiss från min gyn för att fortsätta vidare på Sophia hemmet då utredningen hon kunnat göra inte vissat några fel.

1. Vad brukar man gå vidare med?

2. Är SH bekostat av landstinget eller räknas den som en privatklinik?

• Svar på tråden Sophia Hemmet
  • dorry

Hej,
    Har varit på SOfia Hemmet på undersökningar och två misslyckade inseminationer. Tyvärr fick vi betala allt själva.
    Har du mer funderingar kan du fråga. Vilken läkare ska du träffa eller du kankse vet inte det än.

• Bettane

Hej

jag gick på andologmattagningen på sophia under utrdningen. Gjorde 3 insm och en fasligt massa prov. Insem fick man betala en liten summa för minns dock inte vad... Men annars gäller 240:- för varje besök precis som hos vanlig läkare.

Mvh/ bettan

• Lisa3

Jag har gått privat på Sophiahemmets infertilitetsklinik och gjort en IVF våren-05, det kostade 29 000 kr. Jag hade redan genomgått alla utredningar via min vanliga gynekolog och behövde bara ta lite olika blodprover och göra gyn-undersökning samt ett vaginalt ultraljud på Sophiahemmet.

• Fam

Först gör Sophiahemmet en fördjupad utredning. Det kostar som vanlig landstingssjukvård. Några hundralappar typ.
    Därefter gör SH en rekommendation och baserat på den väljer du ditt nästa steg.

Anta att deras rekommendation är IVF.

Kanske ställer du dig då i den offentliga kön, eller så säger du att du vill gör IVF på SH. Och då får du inbetalningskort och en ny tid inte alltför långt bort. Och nu kostar det flera tiotusentalskronor.

• mrs lakritsnogger

På väg in i IVF- & undersökningsvärlden... Känns som om Sophiahemmet skulle passa oss.

Några tips? Läkare? Annat väl värt att veta? Tackelitackar.

• cordy

Trodde att man hade rätt till 2 kostnadsfria ivf, eller stämmer det inte?

• Mumle

Jag tyckte att Sophiahemmet inte gjorde någon ordentlig utredning. Dom är trevliga och vänliga men vi fick ingen som helst diagnos trots upprepade missfall, inseminationer, titthålsoperationer, spermaanalyser, kontraströntgen blodprov etc. Sen är deras IVF betydligt dyrare än många andra. Fick numret till en annan privat läkare och han hittade felet direkt och rekommenderade IVF i Falun, pga att dom som rutin erbjuder långtidsodling. Det kostade 32.000 kr för 3-paket. Jag blev gravid efter 2 års försök och tandagnisslan (är nu i vecka 24) Vi har även 3 embryon kvar i frysen...

Svar på tråden Sophia Hemmet