• Catzzy

HB kan det skiljas på var man tar det???

Jag var hos BM i tisdags eftermiddag och fick ta ett blodprov via armen. Tror det heter venprov.... Efter som det var hos labb så fick jag inte reda på hur HB låg till förrän idag då BM ringde. BM sa att jag hade 102 i HB i tisdag. Tycker det är konstigt efter som jag var upp till operation i dag där jag jobbar för att få ett HB på engång.

Denna gång gjorde dom det i fingret och svaret blev 115 i HB. Tycker det är så stor skillnad på samma blod. Då det bara skilljer 2 dagar knappt, vilket svar kan man förlita sig på????Jag tänkte ta järntabl i vilket fall som helts men, bara om det verkligen behövs.

Tog Hb på operation för 2 veckor sedna då jag kände mig trött och yr som visade 107 i HB. Då kände jag ju att det var någonting, nu så känner jag mig bara lite tröttare men inte yr på samma sätt som för 2 veckor sedan.

• Svar på tråden HB kan det skiljas på var man tar det???
  • elrovi

Ett venprov är mer tillförlitligt än ett kapillärt prov.

• Puck76

som elrovi skriver är ett venprov mer tillförlitligt. ett kapillärt prov kan visa fel tex om man behöver trycka på fingret för att få fram tillräckligt med blod, eller om man inte låter spriten man torkat fingret med torka ordentligt.
    att du inte känner dig yr längre, som för 2veckor senda, kan va för att kroppen vänjer sig vid det låga värdet.

• lata kocken Johanna

ett kapillärprov brukar visa ung 10enheter högre än venproven...

så det verkar stämma ganska bra...
    sen är ju venproven mer tillförlitliga

• Pess

Nästa gång du kollar på jobbet så be att de sticker dig i armen...Sedan analyserar du det blodet i apparaten på avdelningen...Då får du det venösa resultatet utan att skicka det till lab. Det går utmärkt.

Svar på tråden HB kan det skiljas på var man tar det???