• hesama

Kastrering av honkatt

Det börjar bli dax för att kastrera min katthona. Priserna varierar väl mellan olika kommuner och hos olika vetrinärer, men är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar??
    Något man bör tänka på innan/efter?
    Hur funkar det? Lämnar jag henne på morgonen och hämtar på eftermiddagen?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Kastrering av honkatt
  • UWO BaraJag

Du ska nog ringa runt själv och fråga egentligen. Rutinerna är olika från veterinär till veterinär.

Men... det kostar kring tusenlappen. Priserna är mycket olika då just kastrationer av katter är ett ingrepp som underdebiteras av vissa och fulldebiteras av andra.

Oftast lämnar man på morgonen och hämtar några timmar senare.

Innan ska du låta henne fasta, dvs vatten framme men ingen mat, från kvällen innan. Håll henne inne under natten om hon är utekatt. Det händer att djurägare inte lyckas fånga in sina utekatter när det är dags att fara.
    Ta med henne i en bur som du kan lämna hos veterinären. Alla har inte uppvakningsburar.

Efter ska du hålla henne inne några dygn då såret behöver lugn för att läka. Om hon verkar ha ont eller besvär från såret ska du ringa tillbaks till den klinik som opererade för åtgärd (eftersom de är just de som vet exakt vad som är gjort).
    Kontrollera så att hon kissar normalt efter. Och titta också på såret varje dag för att se så det läker bra och det inte blir några infektioner.

Men, som sagt, ring och hör! Det skiljer sig!

Barn 020107 x2, 030830 x1, 060918 (v.31+4) x2, + en bonus 931021
  • Västkusttjejen

Min ena hona var väldigt smidig att kastrera. Fick däremot ha en tratt på henne för hon ville slicka såret heeel atiden. Gör precis som UWO skrev :) min Birma däremot var väldigt mammig efteråt. Hon behövde ingen tratt men försökte hoppa upp i soffan hos mig och hopp är inget bra så jag lade mig på golvet hos henne det närmsta dygnet. Lämnade henne inte ensam något. Det är ett förhållandevis enkelt ingrepp och väldigt vanligt :) Lite mer kompliserat beroende på ras, tex birman som egentligen inte bör sövas med sömnmedel då det händer att de inte vaknar upp igen. Men som sagt, det är birman det. Lycka till :)

• Skärgårdsfru

Oftast 800-1.000 kr. Det är bättre att du ringer den veterinär du har tänkt anlita och frågar vad dom tar. För som sagt, priset varierar vart man bor.

Det du bör tänka på innan är att katten inte ska löpa på den dag kastrationen genomförs. Löper katten så ska man ringa veterinären för att få ett recept på p-piller skickat till sitt apotek så att man kan avbryta löpet.

En annan sak du bör tänka på innan är att fasta katten. Oftast ska katten fastas från kl. 18.00 kvällen innan. Den ska bara ha tillgång till vatten.

Hos de flesta veterinärer lämnar man på morgonen och hämtar på eftermiddagen men även där kan det variera. Oftast vill de ha kvar katten på uppvak ett par timmar men en del veterinärer skickar hem katten på en gång.

Det du bör tänka på efteråt är dels att narkosen kan sitta i uppemot ett par dagar och göra katten lite tröttare än vanligt och lite grinig. Om katten vill så bör den få ligga i ett tyst och mörkt rum första dagen.

Men alla katter vill inte vara ensamma har jag märkt efter att ha kastrerat 10 katter Sen så bör man första kvällen försöka undvika att katten klättrar högt så den inte ramlar ned då den kan vara vimsig av narkosen.

Du bör inte servera mat förrän kvällen och då ett lättare mål. Narkosen kan fortfarande göra katten illamående.

I övrigt så bör du hålla koll på operationssåret. Det ska inte lukta, vara eller blöda. Det kan uppstå som en bula, det är inget farligt utan väldigt vanligt. Det är en svullnad som går ner inom ett par veckor. D

u ska också hålla koll på att hon inte slickar och framförallt biter i stygnen. Gör hon det så får du sätta krage på henne. Antingen en köpt eller så klipper du hål i en papperstallrik och trär över huvudet. Ett annat knep som jag själv inte provat är att klippa hål på en nylonstrumpa och trä över kattens mage så att den inte kommer åt såret.

Sedan finns det två olika slags stygn. Dels stålstygn, dessa ska tas bort efter 10-14 dagar. Det gör du hos veterinären på ett återbesök. (Brukar ingå i priset) Men du kan också få stygn som löses upp av kroppen efter ett tag. Åt dom gör du ingenting utan det sköter sig självt.

Om du har en utekatt så bör hon hållas inne tills stygnen är tagna. Ute så kan såret gå upp och/eller bli infekterat så det är inte en risk du bör ta.

Kastrering är ett relativt lätt ingrepp och din katt kommer må mycket bättre av att vara kastrerad. Så är hon 6 månader eller äldre så är det bara att boka tid Hon behöver inte ha löpt innan.

Svar på tråden Kastrering av honkatt