• Mama Akintunde

Alkohol vid amning?

Ska imorgon ut för första gången sen min son föddes, han är nu 5 mån och 1 vecka och tänkte dricka alkohol.
    Har pumpat ut mjölk så att han klarar sig under kvällen och morgonen.
    Men när kan jag amma honom igen? Hur lång tid tar det innan mjölken i brösten inte är påverkade av alkoholen alltså?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Alkohol vid amning?
  • Asrta1

Den försvinner inte från mjölken...du måste pumpa ut den för den lagras i "fettet" i mjölken.

Så har jag fått det förklarat för mig iaf....

Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
  • Jenkan82

Jag har fått det förklarat tvärtom. Det ska försvinna, för det bildas ny mjölk hela tiden. Så när alkoholen är ur kroppen är den också ur mjölken. Vet tyvärr inte hur lång tid det tar.

• Mama Akintunde

Jenkan82: det avr just det jag läste.. men tack för svaret iaf

• Mama Akintunde

Någon annan? Nån?

• Muumin

Det beror ju på hur mycket du tänkt dricka också..

• Nelia

Tumregel; -som normalstor kvinna bränner du ca 2 cl starksprit (40%) i timman, sen är det bara att hålla koll på hur mycket i volym starksprit du druckit så har du iallafall något att gå på. Spriten försvinner från mjölken i samma takt som från blodet

• Asrta1
    Mama Akintunde skrev 2007-02-01 22:25:29 följande:
    Det var ju konstigt, läste på amningshjälpen : www.amningshjalpen.se/radgivning/alkohol.htm
    Tyckte du fick svaret av Jenkan82 och länken du varit in på själv

Hoppas du får en trevlig kväll!
    Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
  • Mama Akintunde

Tack för svaren! Inte för att man blir så klok, bäst man pumpar ut så det finns för åtminstonde hela dagen efteråt om man ska dricka sig salongsberusad med andra ord

• Tvillingfarsa

Det är nog ingen större fara ska du se.

Dricker du dig salongsberusad så kanske du har 1,2 promille? Vi kan ju ta i extra och säga att du har 1,5 promille vilket nog egentligen dom flesta betraktas som rätt berusade.

Det innebär att mjölken kommer innehålla 1,5 promille samma mängd som ditt blod.

1,5 promille är 0,0015% alkohol vilket är typ mindre än vad du hittar i dom flesta vätskor. Så enligt min åsikt så behöver du inte bry dig nämnvärt om alkhol och amning mer än att alkholen sabbar ditt omdöme och så länge du är påverkad så bör du inte ha ansvar för barnet.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • Tussiluskan

Det finns lika mycket alkohol i bröstmjölken som det gör i blodet. När du är nykter är mjölken alkoholfri.

Även om du har druckit så mycket så att du är riktigt full, har du bara ca 1 promille alkohol i blodet och mjölken, vilket är så lite att barnet inte påverkas.

Man behöver alltså inte pumpa ur egentligen, om jag har förstått det hela rätt, det är en gammal skröna som socialstyrelsen har hittat på för att de inte tycker att alkoholpåverkade människor ska hantera spädbarn!

Mitt info har jag fått dels från Kalla Fakta, och dels genom att leta på internet.

• Tussiluskan

"Expertgruppen för pediatrisk nutrition (där Livsmedelsverket och barnläkarföreningen samverkar) har nyligen diskuterat frågan om amning och alkohol och anser att det inte finns klara vetenskapliga belägg för att ammande helt ska avstå från alkohol."

• Dimisi

Jag tar ganska ofta ett glas vin på kvällen efter sista amningen. Sen ammar jag på morgonen igen.

• Novemberbirdie

Tussiluskan - Kalla Fakta på TV4? Är det sant? Att man kan vara full och barnet inte påverkas?

• Tvillingfarsa
    Tussiluskan skrev 2007-02-02 19:21:36 följande:
    Det finns lika mycket alkohol i bröstmjölken som det gör i blodet. När du är nykter är mjölken alkoholfri. Även om du har druckit så mycket så att du är riktigt full, har du bara ca 1 promille alkohol i blodet och mjölken, vilket är så lite att barnet inte påverkas.Man behöver alltså inte pumpa ur egentligen, om jag har förstått det hela rätt, det är en gammal skröna som socialstyrelsen har hittat på för att de inte tycker att alkoholpåverkade människor ska hantera spädbarn! Mitt info har jag fått dels från Kalla Fakta, och dels genom att leta på internet.
    Var inte det där ungefär vad jag sa?
  • Tussiluskan

Tvillingfarsa:
    jo, jag såg det EFTER jag skrivit mitt inlägg, fattar inte hur jag kunde missat det *blondin*.

Novemberbirdie:
    På kalla fakta testade de aldrig mjölken när hon var full, om jag kommer ihåg rätt, utan bara efter en halv flaska vin, har jag för mig, och då fanns där lika mycket alkohol i bröstmjölken som det gör i läsk.

Men en sak måste jag tillägga, och det är att jag absolut inte tycker att man ska sitta och amma full, jag tycker inte att alkohol och småbarn går ihop alls, men det är ju snarare en moralisk fråga. Däremot sitter jag inte och pumpar ur och slänger bort mjölken bara för att jag tagit ett glas vin till maten, det finns ju ingen anledning!

• Tvillingfarsa

Tussiluskan:

Håller helt med dig. Självklart så tycker inte jag heller att man ska sitta och amma sin unge aspackad. Jag tycker inte man ska hålla på med sin unge alls om man är packad.

Jag försöker bara slå hål på dom myter som helt klart finns där. Sen om dom är skapade för att skydda barn indirekt mot fulla föräldrar är mindre väsentligt tycker jag.

• Tussiluskan

Det man irriterar sig på är ju att socialstyrelsen omyndigförklarar människor och inte ger oss fakta. Vi har inte bett om deras personliga åsikt kring alkohol och spädbarnshantering, vi vill ha fakta om alkoholpåverkan och därefter bilda oss en egen åsikt.

Det är möjligt att jag har en mer avslappnad attityd till alkohol överhuvud taget, eftersom jag har bott utomlands..man ser ju att nationer inte går under för att folk dricker bärs till lunch eller ett glas vin då och då när de är gravida och ammar. Inte för att jag tycker att det är ok att dricka när man är gravid, men om de klarar sig utan skador då, så känns det ganska säkert att amma fast man tagit ett glas....

Svar på tråden Alkohol vid amning?