• milimina

pcos och amning

har en liten fundering såhär på småtimmarna... har ni som har pcos märkt av att den kommit igång igen efter förlossningen, och att detta påverkat amningen?

min mjölk började ge dålig näring när junior var ca 3 månader gammal och trots intensivamning var han fotfarande missnöjd och gick dåligt upp i vikt, var ständigt trött och hängig/ledsen tills vi började med tillägg + smakisar. ungefär samtidigt började jag känna av att pcos:en var på väg tillbaka i kroppen... när han var 4½ månad gammal fick jag magsjuka som sinade mjölken så mycket att han började tuttvägra och nu tar han inte bröstet alls. alltså: jag hade mjölk, och har fortfarande lite, men det blev en markant skillnad när pcos:en gjorde sej påmind igen (och nu är den tillbaka helt och hållet med insulinresistens, finnar och den vackra mustaschen )

träffade också häromdan en annan mamma med pco. hon har tre barn och har alltid fått börja med flaska vid 3 mån ålder, utom med ett barn då hon med hjälp av spray lyckades amma i 4 mån.

när vi pratade om detta så känns det så klockrent att det beror på pco/pcos, men är det bara en slump eller har fler märkt av detta? jag är jätteledsen över att inte ha kunnat amma så mycket och så länge som jag hade velat, känns som om den här jädra sjukan förstör precis allt

• Svar på tråden pcos och amning
  • storpotäten

Jag började med metformin igen när vår dotter var ca 4 mån och jag började få tillbaka finnar och fet hy. Hon är Hade nu 6,5 mån och ammar ca 3 ggr/dag. Har inte haft problem av att mjölken sinat och vet inte om det är pga metforminet eller ej. Hur som helst inte så många dr som vet om man kan ta metformin under amning. Det går ju över i bröstmjölken, men jag har inte märkt nåt på vår tjej...

• milimina

det var ju det som gjorde att jag inte började igen trots att jag kände av pcos... eftersom man inte vet hur det påverkar men man vet att det går över i mjölken. tänk om jag ändå hade gjort det? då hade jag kanske fortfarande ammat?
    jag kanske törs testa med nästa barn

• Karolina1

Jag har pcos och jag har ammat sonen i 14 månader, har haft väldigt fet mjölk o han ökade mycket i början, men nu har jag rasat i vikt och har inte så fet mjölk längre så han är ganska smal, vi ska nog avveckla amningen snart för att jag ska kunna ta p-piller för att hålla hormonerna i schack, men det har funkat bra med amning.

• Moparwoman

Jag har också PCO-s och inga problem med amningen... eller jo.. fast tvärtom. Hade för mycket mjölk så Alfred fick ont i magen för han fick för mycket mat och gick upp för mycket i vikt så jag var tvungen att använda timer och han fick bara 4 min på varje bröst.

Svar på tråden pcos och amning