• saua83

Laktosfri ost?!?!

Har nyligen fått veta att jag är överkänslig mot laktos, nu är jag lite nyfiken på om det finns laktosfri ost (det finns ju som mjölk, matgrädde, creme fraiche o.s.v) Någon som vet? Älskar nämligen ost men blir dålig av att äta den vanliga...

• Svar på tråden Laktosfri ost?!?!
  • listo

Vanlig hårdost brukar klassas som i princip laktosfri eftersom den innehåller väldigt väldigt lite laktos.

Men om man ändå reagerar på den så vet jag att det finns något finskt märke av edamer där det står på förpackningen att osten är laktosfri. Jag har sett den osten i lite olika butiker, men aldrig att den har funnits inne jämt utan mer att den har dykt upp vid vissa enstaka tillfällen.
    Men fråga i din butik!

• saua83

Oh, tack!
    Vanlig hårdost funkar inte...har testat =(
    Får höra med dem på maxi om de har den, du vet inte vad den heter? Märket? Annars borde de veta där, tack tack!

• elsjoh

Hej!
    det finns en låglaktos ost, men jag komme inte på namnet. Förpackningen är röd i allafall och brukar finnas där ostar finns i butiken.

• myskatt

Jag käkade kryddost som laktosintollerant barn. Det funkade för mig iaf.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Angeldog

Vi har precis börjat med strikt laktosfir kost till våran son. Läkaren vill prova att ta bort även mjölkproteinet.
    Här är en länk:
    www.celiaki.se
    Jag har även en del länkar hemma. Men det finns en hel del "ersättningsr". Vi har bara hållt på en vecka snart men allt smakar verkligen inte gott och det är rätt dyrt.

• listo

saua: Jag har inget märke tyvärr, men det är väl sannolikt att det är Valio som ligger bakom den osten.

Har du testat olika sorters hårdost? Ju mer lagrad osten är, desto mer laktosfri blir den.

• listo

Suck, nu vaknade faktaletaren i mig *S*

Jag googlade runt lite och letade info om laktosfri ost, och både Konsumentverket och Ostfrämjandet säger att hårdost (särskilt lagrad hårdost) inte innehåller några mätbara halter laktos.
    Kan det vara så att du även reagerar lite på mjölkproteinet?

Just det... på Apoteket finns också medicin för laktosintoleranta. Jag har inte testat det själv ännu, men det är tabletter/kapslar med laktasenzym som man kan ta om man vet att man ska äta något som innehåller laktos. Då hjälper man kroppen att bruta ner laktosen. Min lillasyster tog sådana kapslar när hon var yngre, och jag har för mig att de funkade bra.

• Stargirl

Hårdost är nästan laktosfri ändå så det görs ingen speciall ost. Men på vissa finska ostar som Emmentaler står det att de är laktosfria pga att lagringen gör dem fria från laktos.

10 dagar kvar
  • Gisse the one and only

Kör så vällagrad ost som möjligt, den innehåller mins laktos av hårdostarna.

• saua83

Nu har jag varit på maxi och pratat med dem, det är Valio som gör laktosfri ost - dock var det väldigt dyr så det får vänta tills man får lite pengar från CSN! Tack för hjälpen allihopa!

//Sara

• Angeldog

Tack för tipset. Den ska jag ta och leta upp.

Svar på tråden Laktosfri ost?!?!