• liselotte72

Radiokaka?

Hej är det någon i detta avlånga land som vet vad jag menar när jag skriver Radiokaka?
    Den kallas även ischokladkaka.
    Min mamma gjorde alltid den här under jularna.Hon hade en avlång sockerkaksform som hon klädde med bakplåtspapper.sedan hade hon mariekex emellan smeten(choklad)kan nog tänka mig att det är cokosfett i.(sedan fryser man den)

Någon som har receptet på denna kalasgoda kaka?

GOD JUL!

• Svar på tråden Radiokaka?
  • Eldna

Ca 25 kex, söta kex typ Marie-kex, fast de bör vara fyrkantiga
    250 g kokosfett
    2 ägg 4 dl florsocker
    5 msk kakao

Smält kokosfettet långsamt på svag värme och ställ kastrullen åt sidan. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt kakaon. Rör försiktigt ner det smälta kokosfettet som måste ha hunnit svalna.Är det för varmt kan smeten skära sig.

Klä en avlång bakform med smörpapper. Lägg ett lager chokladsmet i botten, täck detta med ett lager kex och fortsätt att lägga smet och kex i 3-4 lager. Avsluta med chokladsmet.

Ställ formen kallt tills smeten har stelnat. Stjälp upp kakan och servera i tunna skivor

• golfvr6

Titta i sju sorters kakor!Där finns receptet.Har du inte den kan du säga till mig så får du det av mig!
    Lycka till!!! och God Jul förresten.

• lolltroll

Jag vet vad du menar för kaka... en klass kompis bjöd på den när jag gick i femman (och det är typ 18 år sen) och jag har alltid undrat vad det var för något i den *ler*
    minns att den var god och som sagt namnet på den...

• liselotte72

Tusen tack för receptet,verkligen jättegulligt.

Sju sorters kak boken skall jag nog försöka få tag på för det skall vara enkla och bra recept i den,en vårdtagare på jobbet har den som vi personalen brukar baka ur.

Jag har inte ätit den på åratal.....så det skal bli så gött!

God jul och gott nytt år på er!

• Isolde

Jag har flyttat tråden till Allmänna diskussioner / Mat, så att alla kan få tillgång till det smaskiga receptet!

Moderator Isolde

(Kan förresten rekommendera "Sju sorters kakor", där finns hur många smaskiga recept som helst -- Prästgårdens pepparkaka (mjuk) är beroendeframkallande.)

• Linganlotta

Ohhh den kakan älskar min morfar!!! *liten parantes*

• Villes mamma

Ååh... Hos oss heter den Rex-kaka, har inte ätit så´n på flera herrans år... *slurp*

• Jennie Brunflo

Måste ju tillägga att kakan inte alls ska frysas som TS skriver. Bara stå kallt. Kylskåpet funkar jättebra!

• liselotte72

Ok!
    snällt att du isolde tog över den på allmänna sidan ochså.

Då får vi ställa den i kylen då.Hade glömt hur mamma gjorde,jag trodde den skulle frysas.

Men gött blir det!

Svar på tråden Radiokaka?