Recept på katrinplommonpuré?
Hej! Jag vill göra så mycket mat som möjligt själv till min son. Men han har blivit förstoppad och jag tänkte ge honom katrinplommonpuré som smakportion. Vet någon hur man gör egen katrinplommonpuré?
Hej! Jag vill göra så mycket mat som möjligt själv till min son. Men han har blivit förstoppad och jag tänkte ge honom katrinplommonpuré som smakportion. Vet någon hur man gör egen katrinplommonpuré?
koka katrinplommen kör dem sedan i mixer med lite av vattnet du kokade dem i späd till lagom tjocklek Går bra att frysa i tex isfack
Tack. Så katrinplommon i butik är inte för "sockrade"? Helt okunnig när det gäller sånt!
Nej det är helt vanliga torkade katrinplommon bara söta av sig själv.
Man kan även andvända torkade aprikoser och annan torkad frukt och blanda i eller göra egen.
Jag har alltid gjort det. Men man måste späda den ganska mkt ibland tjockar den till sig i efterhand.
LYCKA TILL
Tack för tipsen. Ja aprikospuré är nog gott. Jag har tänkt göra fruktpuréer själv, men tänkt just på aprikos och katrinplommon hur man gör. Jag har hittills gjort potatis, palsternacka, majs, morot och ärtpuré och förberett i isfack i frysen. Vill även göra fruktpuréer men som jag inte kommit på hur man gör. Tackar ska nog göra en laddning i helgen!
Ta osötade djupfrysta bär ex hallon, blåbär, jordgubbar, mango etc vanlig banan äpple päron mixa i mixer. Supergott tycker även jag. Banan är bra att ha med då det gör det lite sötare.
är de inte komserberingsmedel i katrinplommonen man köper? jag har aldrig hittat några utan...
Det kan vara konserveringsmedel i mycket torkad frukt, som katrinplommon och aprikoser...ofta använder man tillsats nr E220 - E227 som alla är svaveldioxid eller sulfiter. Dessa är obligatoriskt enligt lag att märka/deklarera på förpackningen...det är en allergen.
Jag såg det oxå att det var konserveringsmedel i katrinplommon och aprikoserna. Så det fick bli en barnmatsburk istället!