• therre

Hur mycket ska en "kappa" rynkas?

Jag tänkte idag sy ett draperi till en bänk i tvättstugan och började fundera på hur mycket ett tyg ska rynkas. Jag har för mig att jag läst någonstans att ska man ha en kappa så ska man beställa 170% av fönstrets bredd. Tror ni det kan stämma? Har iaf 5-10 meter att röra mig med

• Svar på tråden Hur mycket ska en "kappa" rynkas?
  • Thursday

Tja, de enda kappor jag har är i köket och de brukar jag inte rynka alls. Jag hade inte rynkat en sådan kappa heller... Men jag antar att du vill rynka?

• therre

nej, i modern inredning ska ju inte kappor rynkas. tycker inte jag heller. fast detta är till stugan där lantlig inredning råder

• jassikan

Jobbade med försäljning av tyger för många år sedan. Och då var det vanligt att lägga på mellan 30-50 %, 50% var det vanligaste. Eller upp emot 100 % om man ville ha riktigt regält med rynkor.
    Men det beror självfallet på typ av kappa.

Här finns en del tips:
    www.jotex.se/Butik/assets/mallar/se/rad_o_tips.htm&dept_id=SE-22

• therre
    jassikan skrev 2007-02-06 10:24:44 följande:
    Jobbade med försäljning av tyger för många år sedan. Och då var det vanligt att lägga på mellan 30-50 %, 50% var det vanligaste. Eller upp emot 100 % om man ville ha riktigt regält med rynkor.Men det beror självfallet på typ av kappa. Här finns en del tips:www.jotex.se/Butik/assets/mallar/se/rad_o_tip...
    ok, tack! jag vet inte, jag hörde 70% någonstans. det var en färdig kappa och jag tror det blev 50% extra för det var färdiga kappor, blev lagom rynkat
  • betti

Har också hört 1,5 ggr längden för att få lagom med rynkor. (Alltså 50% extra.)

Svar på tråden Hur mycket ska en "kappa" rynkas?