• Elvirasmamma

Någon med erfarenhet av Cambridgekuren?

Hej! Går just nu på Cambridgekuren, blev desperat såhär fyra mån innan bröllopet, då jag har så mycket att gå ner.. Det har med mycket möda nu gått snart 7 dagar, och jag mår fortfarande jättedåligt. Jag försöker att bälja i mig den angivna vattenmängden, och att röra på mig. Ändå är jag som en isbit i händerna o fötterna, deprimerad, och jättehungrig. Jag står snart inte ut mera utan mat!! Någon med tips o råd. Har även haft problem med förstoppning, men fick upp magen imorse efter två laxeringstabletter.) Usch, vad ont jag hade i magen av medicinen, hoppas att det inte ska behövas igen.. Jag mår illa med jämna mellanrum, min konsulent säger att illamåendet bara är mentalt. Någon som kan tipsa! Funderar på att begränsa denna "rena kur" till två veckor, vet inte om jag klarar mera. Drygt en vecka kvar, i sådana fall utan mat!! Hjälp.. Jag vill helst bara koka en portion mat åt mig, redan nu - är trots programmet fortfarande vrålhungrig, kvällarna är värst!!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Cambridgekuren?
  • Topdog

Åh, ja gtycker att du är jätteduktig. Själv avbröt jag på dag 3 eftersom jag fick ett migränanfall. Efter det körde jag cambridge 2 ggr per dag (frukost + lunch) och åt middag (kött + grönsaker). Dessvärre hade jag efter en månad bara gått ner 2 kg så jag blev hel deppig och la ner hela cambridge-projektett. V

Om du har hela 4 måander på dig att gå ner i vikt så skulle jag föreslå viktväktarna. När jag var med där förra gången gick jag ner 16 kg på 16 veckor. Utan några större problem dessutom. Lycka till!

• Elvirasmamma

Men, om jag vill sluta med kuren..har du något tips vad jag ska säga till min konsulent? Hon verkar vara strängt inställd på att jag måste klara veckan ut.. Är så konflikträdd, står snart inte ut mera! Maaaaat!!!

• Fru Höstlöv

För att först klara upp en sak:
    Att gå på pulver är jättesvårt, förutom den stora omställningen för kroppen så är det en enorm omställning för ens hjärna. Man kanske är van att stoppa något i munnen när man har tråkigt, unna sig lite godis när man är ledsen eller bara fixa något i reklampausen när man tittar på TV, vanor man måste bryta. Mat är också väldigt socialt, man vill äta gott med sin blivande man och känner sig kanske utanför när man bara äter pulver, man kan också uppleva sig missförstådd av omgivningen som inte förstår varför man går på pulver helst om dom har negativa åsikter om den sortens nedgång. Så det är riktigt riktigt svårt att gå på kuren och du ska vara stolt att du klarat en vecka för många gör inte ens det.

Men jag antar att du inte började på Cambridge eftersom du inte orkar äta nyttig mat och inte vill motionera? Utan att du som jag kände att något drastiskt måsta göras? Denna förbannade vikt måste av och det ska gå med lite jäklar anamma. Tro mig, som har gått på kuren ett tag nu, att ingenting kommer kännas bättre efter du har ätit ditt mål med mat. Det kommer kännas bättre ett litet tag eftersom kroppen kommer sända ut lyckosignaler när ditt blodsocker går upp, men sen kommer du bara känna besvikelse över dej själv, att du inte lyckades stå emot, så gott var det ju faktiskt inte ändå, nu kommer jag inte gå ner i vikt.

Ju längre man går på kuren, ju lättare går det och det är dagens sanning. Man förtränger sugen mer och mer och man blir inte lika fokuserad på mat, man kommer in i nån slags lunk. All mat som du är sugen på finns ju kvar efter kuren? Det är bara att prioritera vad du tycker är viktigast, att vara smalare på dina bröllopskort som du kommer se på resten av livet, eller äta den där saken du är sugen på och just nu känner att du bara måste ha??

Det kommer bli lättare på kuren, men såklart ska du ge upp om du inte orkar mer.

Ang. dina "frågor":

Klä på dej varmare och drick inte för kallt vatten när du dricker, för det kyler ner kroppen ännu mer. För att hjälpa magen så kan man dricka ett glas varmt vatten varje morgon, själv dricker jag mina shaker varma och har aldrig problem med magen. Det finns också visiblin på Apoteket att köpa för att hjälpa magen lite. (ta bara inte den sorten med socker) Vattnet är jätteviktigt att få i dig eftersom kroppen inte kan lagra sitt eget vatten just nu, så drick ett litet glas varje timme är ett tips för att få i sig allt vatten regelbundet över dagen, brist på vatten kan bland annat göra att huden blir rynkig och det vill vi ju inte.

Bilder på min viktnedgång finns i mitt galleri.

Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Lindis41

jag stod ut m ren kur i 10 dagar trappade d ner t frukort o lunch åt dåbara sallad m kyckling, räkor eller tonfisk till o lite pasta.....jag blev såyr av det fast jag drack 3l vatten..m det var värt det jag gick ner 5 kg på 10 dagar..funderar på en drive igen:) m om du känner att du inte mår bra eller inte pallar kör bara frukost o lunch sen ät middag då klarar man det bättre...det jag gjorde för att inte tänka så mkt var att aktivera mig massor :)kolla gärna i min blogg där står det mer om hur det gick m kuren för mig!!

• Romantica1981

Varför kör du ren kur om du inte mår bra av det? Det går att gå ner i vikt om man t.ex. dricker sina tre shakes + ett mål mat per dag. Har du provat att smaksätta vattnet med slimbridge som säljs hos konsulenten. Att dricka vatten med citronsaft smak är riktigt lätt. Sötningsmedlet har ju även en laxerande effekt som kan hålla din mage i skick. Ge inte upp! Du kommer att klara det. Tänk på hur fin du kommer att bli inför ditt bröllop om du kan gå ner de kilon som du vill få bort.

• Petrah

hej
    va duktig du är. jag gick ner 11 kg på 5 veckor med ren kur. det va en dröm att se hur smal man blev. jag tänkte så här, jag får i mig det jag behöver med denna kuren och det är bara hjärnspökerna som spelar mig ett spratt, det är jag som bestämmer om jag ska äta nått inte mina spöken. om du nu äter nått så kommer det kännas guld värt för stunden men sen kommer ångesten. tänk när du börjar äta o sen fortsätter. har du då gjort allt va gäves??kom ihåg hur less du va innan du började och det är nu eller aldrig annars får du böjra om. tänk oxå som jag gjorde drastiskt: Det finns dom som går hungriga jämt o inte få nån mat men du får ju ändå i dig den näring du behöver genom CK.
    hoppas jag gjort nått lättare för dig. jag vet, det är lätt att säga men svårt när man är där.
    NU ELLER ALDRIG!!!! vikket är viktigast: att du äter o går upp i vikt eller du håller ut en liten stund till av det låååååånga liv du har????

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Cambridgekuren?