• Äldre 2 Feb 12:31
    2630 visningar
    10 svar
    10
    2630

    När betalas första lönen ut?

    Hej!
    Jag ska börja arbeta den 19 februari, men undrar då när den första lönen betalas ut?
    Börjar den betalas ut i mars eller april?

    Jag måste nämligen meddela CSN att jag får ändrad inkomst under detta första halvår...

    Nån som vet??

    //*Förvirrad*

  • Svar på tråden När betalas första lönen ut?
  • 1malle
    Äldre 2 Feb 12:32
    #1

    Mars borde det vara, om du har månadslön....


    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Äldre 2 Feb 12:33
    #2

    Ja, det blir månadslön.
    Men då blir det väl bara en lön för de dagar som jag jobbade i februari? Alltså inte en hel månadslön?

    Tack för svar!

  • 1malle
    Äldre 2 Feb 12:35
    #3

    Nae, månadslön gäller innestående månad o slutar du jobbet så korrigeras det på din slutlön...


    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Cat3
    Äldre 2 Feb 12:37
    #4

    Beror på vilka rutiner företaget har.

    Jag har haft månadslön för pågående månad ett tag för länge sen. utbetalning 25 och då alltså förskott för den 25 till sista, och eventuell frånvaro reglerad på nästa lön.

    Månadslön med brytpunkt 15 varje månad och utbetalning 25 i samma månad.

    Månadslön där man får betalt för föregående månad den 25. Dvs allt jag jobbar i maj kommer 25 juni.

    Man kan också ha tvåveckorslön.

  • Äldre 2 Feb 12:37
    #5

    Vänta lite nu... Nu är jag förvirrad igen! *knäppgök jag är*

    Så den månadslön jag får ut i mars är från mars månad??

    För min man sa nämligen att man får ut lön en månad efter det att man har jobbat. Alltså att man får ut februaris lön i slutet på mars...

    Men hur blir det med de dagar som jag jobbar i februari då? Får jag nån lön för dem?

    Förlåt för att jag krånglar, har inte haft nån anställning förut. Tack för att du orkar svara!

  • Äldre 2 Feb 12:39
    #6

    Jag kommer få utbetalning den 25 varje månad.
    Men det är olika för olika företag?

    Jag kommer att jobba på en privat tandläkarpraktik, med två tandläkare och en tandhygienist. alltså en väldigt liten praktik med andra ord...

  • Tulip
    Äldre 2 Feb 12:41
    #7

    När jag började ett jobb den 29 januari fick jag lön för 29-31 januari samma dag som jag började jobba.

    Även på mitt nuvarande jobb får jag lön för februari i just februari. Men om jag varit sjuk någon dag regleras det på månaden efter.


    ♥♥♥ vecka 38 ♥♥♥
  • Cat3
    Äldre 2 Feb 12:42
    #8

    Det bästa du kan göra är att ringa till företaget och fråga vilka rutiner dom har. Det är inget som dom kommer att tycka är konstigt att du frågar om. Det är väl ingen panik att meddela csn, du har ju rätt till en viss inkomst utan att studiemedlen påverkas.

  • Birgit­ta2
    Äldre 2 Feb 12:43
    #9

    Du får nog höra vilka rutiner tandläkarpraktiken har. Men när det gäller månadslön så är det för tjänstemän så att man får för innevarande månad och i så fall skulle du få din marslön samt det du jobbat i februari, den 25 mars. Dvs HELA mars månad samt febr. Är det så att deras rutin är att ge lön månaden efter, så får du febr-lön den 25 mars, och mars-lönen den 25 april.

  • Äldre 2 Feb 12:55
    #10

    Tack för alla svar!!

    Jag ska ta och ringa till tandläkaren som jag ska jobba hos.

    Jo, jag har rätt till att tjäna 68.000:- brutto det första halvåret detta år. Men jag kommer att tjäna mer än så. Så det är därför jag måste meddela, för jag vill inte bli återbetalningsskyldig till CSN om två år då det inte är förrän då de kollar upp vad man tjänat...

Svar på tråden När betalas första lönen ut?